Kuopiossa avataan perjantaina Suomen suurin sähköautojen suurteholatauskenttä

Liikenteen sähköistyminen edellyttää merkittäviä investointeja latausverkostoon. Kuopion Juustoportilla vietetään 19.11.2021 Suomen suurimman suurteholatauskeskittymän avajaisia.

Recharge ja Tesla ovat rakentaneet alueelle latauskentän, jossa 18 sähköautoa voi ladata yhtä aikaa – mahdollistaen sujuvan sähköisen matkaliikenteen myös ruuhkaisimpina aikoina.

Suomalainen Kempower on ollut mukana Rechargen hankkeessa toimittamassa osan uusista latauslaitteista.

– Tulevaisuudessa pikalataus tulee keskittymään niihin paikkoihin, missä sähköautoilijoille on tarjolla palveluja latauksen ajaksi. Juustoportti on tästä erinomainen esimerkki. Odotamme innolla sähköautoilijoiden kokemuksia latauksesta, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Jatkuvasti kehittyvät suurteholaturit, jotka tarjoavat esimerkiksi sadan kilometrin verran ajomatkaa viidessä minuutissa, ovat tärkeä tekijä sähköautojen sujuvassa matkaliikenteessä, ja oheispalvelujen tarjoajien kannalta latauspisteet ovat yksi keskeisistä vetovoimatekijöistä asiakkaille.

Uusien latauspisteiden jälkeen Kuopion Juustoportti auttaa merkittävästi Itä-Suomessa matkaavia sähköautoilijoita ja samalla tarjoaa heille monipuolisia palveluita.

Juustoportin latauskeskittymän avajaisissa ovat mukana Kuopion kaupunki, Juustoportti, Recharge, Tesla, Sähköautoilijat ry ja 13 eri sähköautomerkin edustajat.

Kaikki mukana olevat sähköautomerkit ovat myös ensi kertaa tutustuttavissa yhteisessä, yleisölle avoimessa ja maksuttomassa tapahtumassa.

Tapahtumassa ovat mukana Tesla, Polestar, Autotalo Laakkonen (BMW, Opel, Mini, Mazda), Autotalo Hartikainen (MB, Peugeot, Hyundai, Citroen), K-Auto (Audi, VW), Väänäsen auto (Nissan) ja Autoliike Miettinen (Škoda).

Juustoportin latauskentän avajaistilaisuus alkaa klo 14.00 virallisella osuudella, johon kuuluvat nauhan leikkaus ja puheet. Virallisen osuuden jälkeen yleisöllä on mahdollisuus tutustua autoihin ja latauslaitteisiin maksuttomassa tapahtumassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

7 KOMMENTIT

  1. Latauksille olisivat hyviä paikkoja myös kiinteistöt, joilla on viikolla suuri sähkönkulutus, mutta ovat viikonloput muuten suljettuina eli virtaa riittää, eikä aiheuta hintaa nostavaa piiķkiä kulutukseen. Lyhyen latauksen ajaksi ei tarvita joka pysähdyksellä mitään ravintolamaailmaa.

  2. On tällä lafkalla semmoiset minuuttivelotukset,että ei sovellu pienemmille sähköautoille:1,5€/kwh( kolkeilin ensimmäisen ja viimeisen kerran ladata Seat Mii autoa

  3. Järkevämpää olisi panostaa nyt vetytankkausasemiin.

    Vetyauton (polttokennoauto, FCEV) tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla ajettu ennätys on 1360 km yhdellä vetytankillisella.

    Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
    Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.

    Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

    • Hienoa ku samaa tekstiä trollataan joka uutiseen. 🙂

      Vastaus: ei olisi.
      1) vetyä ei riitä, koska teollisuus lisää sen käyttöä koko ajan ja raskasliikenne tarvitsee sitä luultavasti myös.

      2) vetyasemat on kalliita. Samalla rahalla rakentaa vaikka 10 sähköautojen latauspistettä.

      3) vetyasemat tarvii korkean paineistuksen ja sen takia eivät pysty palvelemaan montaakaan autoa maksiminopeudella.

      4) vetyautot ovat sisältä ahtaampia ja huoltokuluiltaan kalliimpia kuin akkuautot.

  4. Pienet akut pienempi haitta kaivoksen vaikutuksista lähtien.
    Tiheä lataus kaipaa tueksi ”huveja”?
    Taukojoogaa ym !?

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!