Autotoday 10 vuotta sitten: Volvo C30 Electric on testattu ankarissa talviolosuhteissa

Volvo on tänä päivänä hyvin sähköinen automerkki, mutta jo kymmenen vuotta sitten oli Volvolla sähköversio C30-mallista.

Volvo C30 Electric on testattu ankarissa talviolosuhteissa

Volvo C30 Electric -mallia on rasitettu ankarissa talviolosuhteissa, millä on varmistettu, että akuista voimansa saava auto toimii moitteetta jopa -20 asteen pakkasissa.

Volvo on asettanut C30 Electric -sähköautolle yhtä tiukat vaatimukset kuin muillekin Volvo-autoille, ja akkukäyttöinen malli joutuu läpikäymään samat ankarat testiohjelmat. Tämän lisäksi sähköautoja varten on kehitetty useita uusia testimenetelmiä. Kaiken kaikkiaan erilaisia testejä on yli 200.

– Meidän täytyy varmistaa, että C30 Electric toimii odotetulla tavalla vaihtelevissa olosuhteissa ajettaessa, pysäköitäessä ja ladattaessa. Pohjois-Ruotsi on täydellinen paikka testaukseen alhaisissa lämpötiloissa, kertoo Volvon erikoisajoneuvo-osaston johtaja Lennart Stegland.

Volvo C30 Electric on varustettu kolmella erityisellä lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmällä: Yksi tuottaa kuljettajalle ja matkustajille lämmitystä ja viilennystä. Yksi jäähdyttää ja lämmittää akkuja tarpeen mukaan. Sähkömoottori ja elektroniikka ovat vesijäähdytteisiä.

Bioetanolikäyttöinen lämmitin

C30 Electric -mallissa on innovatiivinen ratkaisu, joka mahdollistaa miellyttävän lämmityksen kylmissä talviolosuhteissa ilman kompromisseja auton toimintasäteen suhteen.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Matkustamon ilmastointi tapahtuu bioetanolikäyttöisen lämmittimen avulla. Auton etanolitankkiin mahtuu 14,5 litraa bioetanolia.

Ilmastointilaitetta voi käyttää myös akkujen tuottaman sähkön avulla. Sähkötilassa uppokuumennin lämmittää ilmastointilaitteen jäähdytysnestettä.

– Kuljettaja voi ohjelmoida ja ohjata ilmastointilaitetta tarpeen mukaan. Etanolikäyttö on oletustila, jota käytetään, kun maksimiakkukapasiteettia tarvitaan ajamiseen. Lyhyemmillä ajomatkoilla ilmastointijärjestelmässä voidaan hyödyntää sähköä, Lennart Stegland sanoo.

Juttu oli Autotodayssa 28.3.2011.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!