Autotoday 10 vuotta sitten: "Väärinkäytöksiä autotuotannon siirtämisessä Itä-Eurooppaan"

Arkistokuva.

25.2.2018 21.45

Autotoday täytti viime viikolla 10 vuotta ja julkaisemme päivittäin kymmenen vuotta sitten julkaistun jutun.

Nyt kerromme Itä-Euroopan autotuotannon ongelmista.

Väärinkäytöksiä autotuotannon siirtämisessä Itä-Eurooppaan

Yhä useammat autonvalmistajat siirtävät toimintojaan Keski- ja Itä-Eurooppaan. Vaikka itse siirto olisi valmisteltu parhaalla mahdollisella tavalla, saattaa vakavia ongelmia ilmetä vasta, kun siirto on jo tapahtunut.

PricewaterhouseCoopersin Eastern Influx -raporttisarjan viidennessä ja viimeisessä osassa todetaan, että väärinkäytökset ovat yksi tavallisimmista ongelmista. Raporttisarja käsittelee autotuotannon sijoittamista Keski- ja Itä-Euroopan maihin.

Ennen siirtoa toteutetussa due diligence -prosessissa mahdolliset väärät menettelyt yleensä paljastuvat, mutta osa voi jäädä aluksi huomaamatta tai olla kaupan toteuttamisen estämiseksi liian vähäpätöisiä. Liiketoiminnassa väärinkäytöksiin syyllistyvän tai syyllistyneen yrityksen ostamisesta saattaa kuitenkin seurata rikostuomio.

PricewaterhouseCoopersin maailmanlaajuista talousrikollisuutta selvittäneessä tutkimuksessa todettiin, että 44 prosenttia kyselyyn vastanneista autonvalmistajista oli kohdannut jonkinlaisia väärinkäytöksiä.

Hankinnassa vehkeilyä

Yksi suurimmista ongelmista on hankintaan liittyvä väärinkäytös. Tällöin henkilökunnan edustaja esimerkiksi vehkeilee ulkopuolisen alihankkijan kanssa työnantajaa vastaan niin, että tilataan tuotteita ja palveluja, joita ei koskaan toimiteta tai manipuloidaan sopimuksia tai jopa allekirjoitetaan liian suuriksi kirjoitettuja laskuja.

Monet tämäntyyppisten väärinkäytösten merkit ovat usein epäsuoria eikä niitä heti huomaa. Vasta ajan mittaan saattaa käydä ilmi, että tietty alihankkija voittaa aina suurimmat tarjouskilpailut tai että hankintaosastolla tietyllä työntekijällä on käytössään selvästi liikaa rahaa palkkaansa nähden.

PricewaterhouseCoopersin Keski- ja Itä-Euroopan autoteollisuudesta vastaavan osaston johtaja Matt Pottle sanoo, että ostajan on ensiarvoisen tärkeää ottaa käyttöön kunnollinen toiminnan- ja taloudenohjausjärjestelmä mahdollisimman pian, ja seurata kaikkia tapahtumia tarkkaan siirron jälkeisten kuukausien aikana.


Juttu julkaistiin Autotodayssa 25.2.2008

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!