Autotoday 10 vuotta sitten: Haastaja tila-automarkkinoille, Chevrolet Orlando

Kymmenen vuotta sitten Chevrolet oli vielä markkinoilla Euroopassa ja Orlandoon uskottiin vahvasti tämän tiedotteen perusteella. Mitään myyntimenestystä ei Orlandosta kuitenkaan tullut.

Haastaja tila-automarkkinoille, Chevrolet Orlando

Chevroletin uusi tila-auto tarjoaa hyvät tilat miellyttävässä matkustamossa, jossa istuimet on sijoitettu teatterimaisesti.

Chevrolet on ottanut nopeasti viidessä vuodessa merkittävän aseman Euroopan automarkkinoilla. Tänä vuonna menestys on ollut hyvä myös Suomessa ennen kaikkea uuden Cruzen myötä.

Myynnin suurimpana esteenä onkin ollut se, että autoja ei ole saatu meille riittävästi, sillä Cruzelle on riittänyt ottajia myös muissa maissa. Nyt uuden Orlandon myötä Chevrolet laajentaa hienolla tavalla mallistoaan ja lähtee valloittamaan tila-autojen markkinoita.

Jämerä perusrakenne

Orlando esiteltiin vuonna 2008 Pariisin autonäyttelyssä konseptiautona. Auton muotoilu sai paljon kiitosta, sillä se poikkesi rohkeasti perinteisistä tila-autoista aggressiivisuudellaan ja yksilöllisyydellään. Linjojen pelättiin pehmenevän tuotantomalliin siirryttäessä, mutta Chevrolet yllätti esittelemällä uuden Orlandon lähes konseptiauton kaltaisena.

Chevroletin voimakkaat piirteet ovat Orlandossa voimakkaina aina keulan jämäkkää ilmettä myöten. Eri kulmista tarkasteltuna autosta löytää paljon katumaasturimaista muotoilua. Chevrolet toteaakin uutuuden olevan crossover, johon on otettu kahden autoluokan parhaita piirteitä.
Perusrakenne on sama kuin Chevrolet Cruzessa, mutta alustan mitat ovat suuremmat. Akseliväliä on 75 mm enemmän eli 2,76 metriä, mikä antaa jo sinällään odottaa niin hyvää suuntavakavuutta kuin runsaita sisätiloja. Raideväliä on kasvatettu edessä 40 ja takana 30 mm, mikä sekin antaa tukevuutta ajettavuuteen ja leveyttä sisätiloihin.

Kuva: Chevrolet.

Tilava matkustamo

Chevrolet kehitti Orlandon alusta pitäen seitsemänpaikkaiseksi. Siitä huolimatta korin koko on saatu pidettyä varsin kompaktina, sillä se on 4,65 metrin pituisena vain 55 mm pidempi ja 48 mm leveämpi kuin Cruzessa. Suurin ero mitoissa on korkeudessa, jota on 1,63 metriä eli 156 mm enemmän. Sen ansiosta Orlandoon on luotu teatterimainen matkustamo, jossa istuinrivit nousevat taaksepäin mentäessä. Pääntilat ovat taaimmaisella kolmannellakin rivillä riittävät suunnittelun ansiosta.

Runsaiden tilojen ansiosta Orlandossa on miellyttävä matkustaa ja taaksepäin nousevien istuinrivien ansiosta kaikilla matkustajilla on hyvä näkyvyys niin eteen kuin sivulle. Istuimien suuren määrän myötä tilojen muunneltavuus on erittäin monipuolinen ja sovitettavissa kulloiseenkin matkustaja- ja tavaramäärään.

Takaistuimet on helppo taittaa pois käytöstä, kun kuljetettavana on enemmän tavaraa. Kun kolmatta istuinriviä ei tarvita, tavaraa mahtuu mukaan 454 litraa ikkunalinjaan saakka mitattuna ja yli 700 litraa, kun lastataan kattoon saakka. Kun autossa on vain kuljettaja ja etumatkustaja, voidaan tavaraa kuljettaa puolentoista kuutiometrin verran. Tavaratilan käyttöä helpottaa suuri lastausaukko ja lattian tasaisuus.

Nykyaikaisen tila-auton tyyliin matkustamossa on runsaasti tiloja ja lokeroita matkan aikana tarvittaville pikkutavaroille. Orlandon oivaltava ratkaisu on kojelaudasta audion takaa löytyvä aivan uudenlainen lokero. Se on erinomainen piilopaikka arvokkaammille esineille, joita ei halua jättää näkyville.

Bensiini- tai dieselmoottori

Suomessa Chevrolet Orlando tulee myyntiin kahdella moottorivaihtoehdolla. Bensiinimoottori on sama 1,8-litrainen kuin Cruzessa, joka kehittää 104 kW ja sen suurin vääntömomentti on 176 Nm. Vääntömomentista 85 prosenttia on käytössä jo käyntinopeuden ollessa 2 000 r/min, mikä vähentää vaihtamistarvetta ja tekee ajamisesta miellyttävää. Vaihteistona on bensiinimoottorin kanssa aina viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Suurimmassa osassa Eurooppaa arvioidaan kaksilitraisen dieselmoottorin nousevan suositummaksi vaihtoehdoksi. Kahdesta tehovaihtoehdosta Suomessa myytävissä Orlandoissa on aina tehokkaampi, josta löytyy 120 kW ja suurin vääntömomentti on komeasti 360 Nm. Dieselmoottorin ostaja voi valita haluaako kuusivaihteisen vaihteiston käsivalintaisena vai automaattina.

Kolme varustetasoa

Orlandon myötä siirrytään Chevroletin maailmanlaajuiseen tapaan merkitä eri varustetasot. Kaikissa tulevissa malleissa on kolme varustetasoa: LS, LT ja täydellisimpänä LTZ. Samalla jätetään varustetasosta kertovat merkinnät pois.

Kaikissa Orlandoissa on kattava turvavarustus niin onnettomuuksia estävän aktiivisen turvallisuuden kuin törmäystilanteessa suojaavan passiivisen turvallisuuden osalta. Siihen kuuluvat muun muassa ajonvakautus, hätäjarrutustehostin, neljä turvatyynyä ja takaistuimille saakka ulottuvat turvatyynyt sekä törmäyksessä kuljettajan jalkavammoja vähentävät polkimet.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Chevroletin nykytyylin mukaisesti perusmalli ei tarkoita riisuttua varustelua, vaan jo LS-mallissa on muun muassa edellä mainittujen turvavarusteiden lisäksi tehokas ilmastointilaite, sähköllä säädettävät, lämmitettävät ulkotaustapeilit. sähkökäyttöiset ikkunannostimet edessä ja kaukokäyttöinen keskuslukitus.

Seuraavalla tasolla on LT, jossa ilmastointi vaihtuu automaattiseksi, 16-tuumaiset renkaat on asennettu kevytmetallivanteille, keulalla on sumuvalot ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet ovat myös takana. Pysäköintitutka helpottaa ajamista ja nahkapäällysteisestä ohjauspyörästä saa tukevan otteen kaikissa olosuhteissa.

Suomessa arvioidaan suurimman osan ostajista päätyvän ylellisimpään LTZ-varustetasoon, sillä lisähinta LT-versioon verrattuna on vain vähän yli tuhat euroa. Sen myötä tulevat muun muassa suuremmat 17- tai 18-tuumaiset pyörät, navigaattori, vakionopeudensäädin ja tunnelmavalaistus.

Ensimmäiset autot saapuneet

Chevroletin tavoitteena on ottaa uuden Orlandon avulla merkittävä asema tila-automarkkinoilla ja tähtäimessä ovat ennen kaikkea Peugeot 3008, Toyota Verso ja Volkswagen Touran.

Ensimmäisen myyntivuoden tavoitteena on löytää ostaja 400:lle Orlandolle. Uuden Chevrolet Orlandon ennakkomyynti on jo alkanut ja ensimmäiset autot ovat saapuneet maahamme. Virallinen ensiesittely tapahtuu paikkakuntakohtaisesti joko 11. – 13. tai 18. – 20. maaliskuuta.

Chevrolet Orlandon hinnat alkavat 1.8 LS:n 24 939 eurosta. Ennakkoarvion mukaan puolet ostajista päätyy erittäin täydellisesti varustettuun 1.8 LTZ:aan, jonka hinta on 29 945 euroa. Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu Orlando on ainakin aluksi saatavilla vain LTZ-varustein, jolloin hinta on käsivalintaisella vaihteistolla 32 373 euroa ja automaattivaihtein 35 181 euroa.

Juttu oli Autotodayssa 7.2.2011.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!