Autotoday 10 vuotta sitten: Fordin Flexifuel-mallit: Focus, C-Max, Mondeo, S-Max ja Galaxy

Kuva: Ford.

Kymmenen vuotta sitten puhuttiin vielä flexifuel-autoista ja monella merkillä oli laaja valikoima niitä. Nyt tätä sanaa ei juuri enää kuule, vaikka etanolipolttoainetta on edelleen myynnissä ja etanoliautoja liikenteessä.

Fordin Flexifuel-mallit: Focus, C-Max, Mondeo, S-Max ja Galaxy

Ford on ollut Euroopan markkinajohtaja ja edelläkävijä jo useiden vuosien ajan Flexifuel -autojen valmistajana. Yhtiö uskoo biopolttoaineiden tarjoavan mahdollisuuden tehdä liikenteestä ympäristöystävällisempää polttoaineen alkuperän ollessa uusiutuva.

Fordin mallistosta löytyy Flexifuel-mallit niin Focuksesta, C-Maxista, Mondeosta, S-Maxista kuin Galaxysta.

Suomessa etanolia eli E85-polttoainetta ei ole aiemmin ollut saatavilla, mutta nyt tähän on tullut muutos, sillä St1 energiayhtiö aloittaa huhtikuun alusta Refuel-merkkisen  RE85 -etanolipolttoaineen myynnin Vallilan, Mäkkylän ja Herttoniemen asemillaan.

Flexifuel-autot kulkevat etanolilla bensiinin lisäksi. Tarkemmin sanottuna moottori toimii tavallisen 95E bensiinin lisäksi myös E85 etanolipolttoaineella tai näiden sekoituksella.

Flexifuel-autot ovat siis tavallisia bensiinikäytöisiä autoja, mutta ajettaessa jätteistä valmistetulla etanolilla säästetään merkittävästi fossiilisia polttoaineita ja pienennetään oleellisesti kasvihuonekaasujen päästöjä, jopa 80 prosenttia.

Fordin mallistosta löytyy 1,8 litran Focus ja C-Max sekä 2,0 litran moottorilla varustetut Mondeo, S-Max ja Galaxy Flexifuel-mallit. Esimerkiksi 145-hevosvoimaisen Mondeo Flexifuel-mallin fossiilisten hiilidioksidien kokonaispäästöt ovat vain 49 g/km, kun käytetään ruokateollisuuden jätteistä valmistettua nyt saatavaa kotimaista Refuel RE85 -polttoainetta.

Kahden eri polttoaineen käytön mahdollistaa auton moottorinohjausjärjestelmä. Sen anturit tunnistavat automaattisesti käytetyn polttoaineen ja säätävät polttoaineen syötön ja moottorin säädöt niin, että se toimii samalla tavalla koko ajan, olipa auto tankattu bensiinillä, etanolilla tai millä tahansa niiden sekoituksella.

Flexifuel-mallien polttoainetankki, tankkivarustus ja polttoaineputkistot on valmistettu korroosiota kestävistä materiaaleista. Lisäksi kaikki tiivisteet on valmistettu materiaalista, joka kestää etanolia. Moottorin suuttimet ovat suuremmat, jotta etanolia voidaan syöttää moottoriin enemmän.

– Etanoliin sitoutunut energia, joka vapautuu poltettaessa, on pienempi kuin bensiinin. Siksi etanolipolttoainetta kuluu käytännössä noin 25-30 prosenttia enemmän kuin bensiiniä, kertoo jälkimarkkinointijohtaja Matti S. Koponen Fordilta.

– Alemman litrahinnan ansiosta etanolin käyttäminen ja ympäristön säästäminen eivät juurikaan tuo auton käyttäjälle lisäkustannuksia. Olemme nyt myös hinnoitelleet Flexifuel-Mondeon saman hintaiseksi kuin vastaavan bensiinimallin.

Tällä hetkellä Flexifuel-tekniikka ja jätteistä valmistetun bioetanolin käyttö on yksi tehokkaimmista ja edullisimmista tavoista tehdä autoilusta vähemmän ympäristöä kuormittavaa.

– Näin pieniin hiilidioksidipäästöihin ei päästä nykyään millään muilla tekniikoilla, jotka ovat saatavilla tässä hintaluokassa, Koponen muistuttaa.

Ford Flexifuel -malleja on nyt saatavilla 17 Euroopan maan markkinoilla, suurinta kysyntä on Ruotsissa, Saksassa, Alankomaissa, Espanjassa ja Ranskassa.

Juttu oli Autotodayssa 31.3.2009

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here