Autotoday 10 vuotta sitten: "Dieselit voittoon Le Mansissa"

16.6.2018 23.54

Parhaillaan ajetaan tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisaa. Kymmenen vuotta sitten kisa oli juuri ajettu ja voittoon ajettiin Audin dieselautolla. Yksi voittokuljettajista (Tom Kristensen) on nyt Eurosport-kanavan asiantuntijana.

Dieselit voittoon Le Mansissa

Audi R10 TDI ja kuljettajakolmikko Dindo Capello, Tom Kristensen ja Allan McNish veivät nimiinsä tämänvuotisen Le Mansin 24 tunnin ajon. Voitto oli Audille kahdeksas kymmenen Le Mansin kisavuoden aikana ja viides perättäinen.

Tom Kristensen kuului kahdeksannen kerran voittaja-auton joukkueeseen. 


Voittaja-Audi kiersi Le Mansin 13,629 kilometriä pitkän radan 381 kertaa, toiseksi tullut Peugeot-joukkue Marc Gene, Nicolas Minassian ja Jacques Villeneuve hävisivät voittajille neljä ja puoli minuuttia. Kaksi muuta Audi R10 TDI -joukkuetta veivät sijat neljä ja kuusi.

Le Mansin legendaarinen 24 tunnin ajo ajettiin nyt 76. kerran. Audin voittoa oli todistamassa ennätykselliset 258 500 katsojaa.

Ensimmäistä kertaa biodieselillä

Polttoaineena V12 TDI -dieselmoottorilla varustetussa 650-hevosvoimaisessa Audi R10 TDI:ssä käytettiin kisassa ensimmäistä kertaa toisen sukupolven biodieseliä, jota valmistetaan esimerkiksi jätepuusta.

BTL:ksi (Biomass To Liquids) kutsuttu polttoneste vähentää CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen dieselpolttonesteeseen verrattuna.

Audi on käyttänyt Shellin valmistamaa GTL-teknologiaan (Gas To Liquid) perustuvaa V-Power Dieseliä Le Mans -autoissaan jo vuodesta 2006.

Maakaasusta valmistettavaan GTL-polttonesteeseen sekoitettiin tänä vuonna toisen sukupolven biodieseliä parhaan mahdollisen tehon ja suorituskyvyn saavuttamiseksi. Molemmat polttonesteeet BTL ja GTL ovat käytännössä rikittömiä ja hajuttomia.

Juttu julkaistiin Autotodayssa 16.6.2008


JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän