Autojen sisämelu on vähentynyt selvästi vuosikymmenten aikana

Kuva: Ford.

Siinä missä entisaikojen kuljettajien oli huudettava saadakseen äänensä kuuluville tietyissä ajonopeuksissa, onnistuu nykyautoissa keskustelu ja musiikin kuuntelu jopa pienellä äänenvoimakkuudella vaivattomasti.

Fordin “kuiskausstrategia” sisältää useita pieniä äänimaailmaa parantavia toimenpiteitä, joiden yhteisvaikutus on suuri. Niiden avulla matkat ovat mukavampia ja väsyttävät vähemmän sekä kuskeja että matkustajia.

Kuiskausstrategia

Kehittäessään uutta Kugaa Ford tutki ääntä muodostavia auton osia alustasta ovien tiivisteisiin löytääkseen tapoja optimoida auton sisätilojen viimeistelyä.

Perforoinnin lisääminen Kuga Vignalen nahkaistuimiin vähensi tasaisen pinnan kokonaismäärää matkustamossa. Tämän avulla avulla ääni saatiin imeytymään istuimiin sen sijaan, että se heijastuisi niistä takaisin.

Korin alapuolelle lisätyt, aerodynaamisesti säädetyt äänenohjaimet rajoittavat renkaista ja tuulesta aiheutuvan äänen pääsyä auton sisälle.

Fordin insinöörit testasivat kahden vuoden aikana yli 70 rengasta eri pinnoilla pehmeästä asfaltista karkeaan betoniin ja mukulakiviin niin märällä kuin kuivalla pinnalla ja eri nopeuksilla löytääkseen tuotteen, jossa rengasmelu on mahdollisimman pieni, mutta ajomukavuus ja pito korkealuokkaista.

Paneelien taakse sijoitetut auton eri osien välillä kulkevat johtokanavat ovat pienemmät ja kapeammat, minkä ansiosta korin sisällä kulkevaa ilmavirtaa on saatu rajoitettua.

Ford Anglia. Kuva: CvB.

Sähköllä vielä hiljaisempi

Kuga ladattavassa hybridissä (PHEV) yhdistyvät bensiini- ja sähkömoottori, generaattori ja 14,4 kWh litiumioniakku, minkä ansiosta autolla voi ajaa päästöttömästi ja hiljaisesti pelkällä sähköllä.

EV Now ajotilan käyttö sammuttaa bensiinimoottorin ja auto käyttää pelkästään akkua ja sähkömoottoria, jolloin testeissä mitattu katumelun taso on auton sisällä 52 dB(A). Tämä vastaa hiljaisen vesisateen aiheuttamaa äänenvoimakkuutta.

Kuga Vignale ladattavassa hybridissä on lisäksi aktiivinen vastamelujärjestelmä (Active Noise Cancellation). Järjestelmä toimii samoin kuin vastamelukuulokkeet ja estää ei-toivotut matalataajuiset äänet strategisesti sijoitettujen mikrofonien avulla vaimentaen ne B&O äänentoistojärjestelmän kautta tulevilla vastakkaisilla ääniaalloilla.

Sukupolvien ero

Fordin suorittama testi* osoitti, että matkustajat kokivat uuden Ford Kuga ladattavan hybridin äänitason olevan vain neljännes siitä, mitä heidän isovanhempansa kokivat vuoden 1966 Ford Angliassa.

Katso tästä muita Ford-juttuja.

Useimmat ihmiset kokevat äänenvoimakkuuden kaksinkertaistuvan, kun voimakkuutta nostetaan 10 desibeliä.

Sisätilojen äänitaso korkeimmillaan mitattuna noin 50 km/h nopeudella 3. vaihteella (manuaalivaihteiset autot):

Automalli               Maksimidesibelit dB(A)
1966 Ford Anglia           89 (89,4)
1970 Ford Cortina          81 (80,9)
1977 Ford Granada        83 (82,5)
1982 Ford Cortina         79 (78,5)
2000 Ford Mondeo        77 (77,3)
2020 Ford Kuga PHEV   69 (69,3)

*Ford suoritti epäviralliset testit vertaillakseen eri sukupolvien automallien sisätiloissa koettuja maksimimelutasoja. Tulokset saattavat poiketa kontrolloiduissa ympäristöissä tai laboratoriossa kalibroidulla laitteistolla suoritettujen testien tuloksista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here