Ford Kugan lataushybridi on Euroopan myydyin ladattava hybridimalli

Ford Kugan lataushybridi (PHEV) oli Jato Dynamicsin tilastojen mukaan ensimmäisen vuosipuoliskon aikana myydyin ladattava hybridimalli Euroopassa, todetaan Fordin tiedotteessa.

Fordin keräämän anonymisoidun asiakastiedon mukaan 49 prosenttia Kuga ladattavalla hybridillä tehdyistä matkoista ajettiin pelkästään sähköllä.

Kugan ladattavaa hybridiä myytiin Euroopassa kesäkuussa yli 6300 kappaletta, mikä on mallin kaikkien aikojen kuukausikohtainen myyntiennätys.

Kugan lataushybridin osuus Suomen Kuga-myynnistä on noin 60 %.

Ladattavan hybridin osuus myynnistä on nyt suurempi kuin kaikkien muiden Kuga-mallien yhteensä.

Yksistään vuoden toisen neljänneksen aikana myytiin Jato Dynamicsin mukaan lähes 16 000 Kuga ladattavaa hybridiä – yli kolmannes enemmän kuin seuraavaksi myydyimmällä kilpailijalla saman ajanjakson aikana.

Kerätty asiakastieto auttaa optimoimaan käyttäjäkokemusta

Fordin keräämä anonymisoitu data auttaa ymmärtämään ja optimoimaan ladattavilla hybrideillä ajavien asiakkaiden käyttökokemusta. Kerätystä datasta selvisi Kuga ladattavan hybridin käytöstä muun muassa seuraavaa:

  • 49 prosenttia matkoista on ajettu sähköllä.
    Yli kaksi kolmasosaa matkoista on enintään 50 kilometriä pitkiä, ja ne pystyy ajamaan pelkästään sähköllä. Tämän vuoden yli 633 000 ajopäivästä yli 420 000 ajopäivää ajettiin päästöttömästi. Päivittäinen ajosuorite oli keskimäärin 52 kilometriä, mikä alittaa
  • Kuga ladattavan hybridin 56 kilometrin sähköisen toimintamatkan (WLTP).
  • Asiakkaat luottavat akkuteknologiaan ja ovat tottuneet lataamaan autoaan säännöllisesti.
    Kuga ladattavalla hybridillä oli 89 latauskertaa 100 päivän aikana.
  • Asiakkaat lataavat autoa yöaikaan ja hyödyntävät näin edullisimpia sähköhintoja.
    35 prosenttia latauksista tapahtui öisin latausajan ollessa 12 tuntia tai yli – eli kaksi kertaa enemmän kuin auton akun lataamiseen tarvitaan aikaa 230 voltin kotipistorasiasta. Kaikkiaan 45 prosenttia latauksista tapahtui yöllä, mikä osoittaa asiakkaiden lataavan autoja samaan tapaan kuin älypuhelimia ja muita älylaitteita.

Kuga ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on 56 kilometriä (WLTP). Autossa on 2,5 litran nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkömoottori, jossa on 14,4 kWh litiumioniakku. Mallin yhdistetty polttoainekulutus on alkaen 1,4 l/100 km (WLTP) ja CO2-päästöt alkaen 32 g/km (WLTP).

Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ladattavan hybridin ajotilan

  • Ajotila Automaattinen, joka vaihtaa automaattisesti sähkö- ja polttomoottorin välillä
  • Ajotila Sähkö, joka käyttää vain sähkömoottoria varaustason ollessa riittävän korkea
  • Ajotila Säästö, joka käyttää polttomoottoria säästääksen akun latausta myöhempää käyttöä varten
  • Ajotila EV-lataus, joka mahdollistaa akun latauksen polttomoottorilla

Ulkoisen latauksen lisäksi Kuga ladattava hybridi lataa akkua myös automaattisesti liikkeellä ollessa ottamalla talteen jarrutuksesta syntyvän kineettisen energian, joka yleensä häviää jarrutuksen yhteydessä.

Kohti sähköistä tulevaisuutta

Ford kiihdyttää kohti täyssähköistä tulevaisuutta Euroopassa. Jo vuoden 2026 puoliväliin mennessä kaikki Euroopassa myytävät uudet henkilöautot ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, ja vuoteen 2030 mennessä kaikki myytävät henkilöautot ovat täyssähköisiä.

Yhtiön ensimmäinen alusta lähtien täyssähköautoksi rakennettu auto on Mustang Mach-E, jota on toimitettu eurooppalaisille asiakkaille jo yli 5300 kappaletta tämän vuoden toisen neljänneksen aikana. Norjassa Mustang Mach-E oli myydyin henkilöautomalli heinäkuussa.

Fordin sähköistettyyn henkilöautomallistoon kuuluu tällä hetkellä kevythybridiversiot Kugasta, Pumasta, Fiestasta ja Focuksesta, täyshybridit Kugasta, Mondeosta, S-MAXista ja Galaxysta ja ladattavat hybridit Kugasta ja Explorerista sekä täyssähköinen Mustang Mach-E.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän