Autoalan vaikuttaja: Kaikkien Euroopan autojen vaihtuminen sähköautoiksi ei vähennä maailman päästöjä juuri ollenkaan

Liikenne on kiistatta yksi merkittävä päästölähde, mutta Euroopan liikenteen hiilidioksidipäästöt asettuvat mielenkiintoiseen haarukkaan, kun verrataan ne koko maailman hiilidioksidipäästöihin.

Autoalan alihankkijoiden Euroopan järjestön CLEPAn puheenjohtaja Roberto Vavassori on kertonut Financial Times -lehden seminaarissa, että kaikkien Euroopan autojen vaihtuminen sähköautoiksi ei vähennä maailmanlaajuisesti CO2-päästöjä kuin 0,4 prosenttia.

Autoexpress-lehden jutun mukaan Euroopassa on melkein 300 miljoonaa autoa, joista noin 800 000 on täysin sähköisiä.

Vavassorin mukaan autojen sähköistyminen ei tule vaikuttamaan päästöjen vähentymiseen oletetusti.

Vavassorin mukaan Euroopassa syntyy vain kymmenen prosenttia maailman CO2-päästöistä. Kiinan, Yhdysvaltojen ja Intian osuus on yhteensä 66 prosenttia.

– Euroopan henkilöautokannan vaihtuminen sähköautoiksi Euroopassa vähentäisi päästöjä maailmanlaajuisesti 0,7 prosenttia, mutta koska osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla, osuus putoaa 0,4 prosenttiin, Vavassori toteaa Autoexpressin jutussa.

Katso tästä koko juttu.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. No niin, siihen kun lisätään sähköautojen akkujen valmistuksen aiheuttamat päästöt, tase muuttuu entistä surullisemmaksi. Kaiken lisäksi sähköautot ovat vastaavankokoisia polttomoottoriautoja useita satoja kiloja painavampia, joten myös tiestö kuluu, ja tien pinnasta sekä renkaista tulevat hiukkaspäästöt kasvavat.

    • Tesla Model 3:n paino on 1600kg, joka on täysin linjassa muiden samankokoisten polttomoottoriautojen kanssa. Kannattaa keskittyä tiedon hankintaan ja vähemmän öyhöttämiseen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän