Havainnollinen kuva sähköauton ”puhtaudesta” – sähköautosta voi tulla enemmän CO2-päästöjä kuin bensa-autosta

Kuva: Euroopan ympäristökeskus.

Ohessa hyvin havainnollinen kuva henkilöautojen hiilidioksidipäästöistä.

Kuvasta näkee, että sähköauto pahimmillaan voi tuottaa reilusti enemmän CO2-päästöjä kuin polttomoottoriauto.

Näin käy, jos sähkö kokonaan tuotetaan hiilellä. Silloin sähköauton hiilidioksidipäästöt ovat yhteensä yli 300 g/km, kun auton ajomääräksi ajatellaan 220 000 km.

Päästöihin otetaan mukaan valmistuksen ja hävittämisen aiheuttamat päästöt sekä polttoaineen valmistuksen tuottamat päästöt. Lisäksi mukaan lasketaan moottorin CO2-päästöt.

Kuvasta näkee kuitenkin selvästi, että uusiutuvaa sähköä käytettäessä sähköauton CO2-päästöt ovat reilusti alle 100 g/km.

Jos sähkö tuotetaan osittain uusiutuvalla sähköllä päästään melkein 200 gramman päästöihin. (Laskelmassa on käytetty EU:n keskimääräinen sähköntuotannon jakauma.)

Bensiiniauton vastaavat päästöt ovat hieman alle 250 g/km ja dieselauton runsaat 200 g/km.

Pylväistä näkee selvästi, että polttomoottoriauton valmistus tuottaa selvästi vähemmän hiilidioksidia kuin sähköauton valmistus.

Päästöjä mietittäessä kannattaa toki muistaa myös, että sähköllä toimivat ajoneuvot ovat yleensä paljon energiatehokkaampia kuin fossiilisilla polttoaineilla toimivat ajoneuvot.

Sähkön tuotantotavasta riippuen akkukäyttöisten sähköautojen käytön lisääntyminen voi vähentää huomattavasti myös muita ilmansaasteita, kuten typen oksideja ja hiukkasia, jotka ovat olleet suurin syy ilmanlaatuongelmiin monissa Euroopan kaupungeissa.

Kuvan taustalla on Euroopan ympäristökeskus, joka on osa EU:ta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here