Älykkään järjestelmän avulla suurikaan määrä latauksessa olevia sähköautoja ei ylikuormita kiinteistön sähköverkkoa

Kuva: Schneider Electric.

Sähköautojen kasvava määrä tuo haasteita nykyisten kiinteistöjen sähkönjakelulle sekä autojen tehokkaalle lataukselle.

Schneider Electric on kehittänyt uuden Load Management System (LMS) -järjestelmän, jonka avulla latauspisteiden käytettävissä olevia tehoja voidaan ohjata kesken latauksen niin, että suurikaan määrä latauksessa olevia sähköautoja ei ylikuormita kiinteistön sähkönjakelua.

Asialla on suuri merkitys, sillä EU kiristää ilmastotavoitteitaan parhaillaan ja joka vuosi sähköautojen määrä tuplaantuu Suomessa.

Schneider Electricin kehittämän järjestelmän avulla kiinteistön nykyinen sähköverkko kestää, vaikka latausmäärät moninkertaistuvat.

Schneider Electricin järjestelmän kestoa testattiin alkuvuonna Lempäälän Ideaparkissa.

– Todellinen koetus saatiin, kun 40 Teslaa oli samaan aikaan latauksessa Tesla Club Finlandin järjestämässä klubitapahtumassa Ideaparkissa. Schneider Electric ja Plugit Finland ovat asentaneet Ideaparkkiin Suomen suurimman maksuttoman 40 asiointilatauspisteen keskittymän, jota Plugit Finland myös operoi. Järjestelmä palveli hienosti, vaikka rasitus oli pakkasessa kovin mahdollinen. Teslat lataavat huomattavasti suuremmalla teholla kuin useimmat ladattavat autot, Tuomas Mattila Schneiderista korostaa.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here