Kuljetuskonserni Transmar on ensimmäisenä pohjoismaisena yrityksenä ottanut käyttöön uudenmallisen HCT (High Capacity Transport) trailerin. Yhdistelmässä on ainutlaatuisia, kuljetusten joustavuuden ja kustannustehokkuuden optimoivia ominaisuuksia. Uusi perävaunutyyppi vie uudelle tasolle teillämme yhä yleisemmiksi käyvät HCT-yhdistelmät.
Nämä erikoisvalmisteiset kuljetusyksiköt mahdollistavat Transmarin kuljetuskapasiteetin lisäyksen ilman lisäajoneuvoja samalla kun ne synnyttävät kustannussäästöjä ja vähentävät ympäristövaikutuksia. Kuljetuksia voidaan määrällisesti vähentää, vaikka volyymit pysyvät entisellään, jolloin päästöt vähenevät ja HCT-yksiköiden käyttö tukee yhä vihreämmän logistiikkaketjun kehitystä.
– Transmarin kuljettajille järjestetään uuden trailerityypin käyttöönoton yhteydessä juuri tämän tietyn perävaunumallin ominaisuuksiin keskittyvää käyttökoulutusta. Yritys voi näin varmistaa, että kaikki uusien yhdistelmien mahdollistamat edut myös otetaan käyttöön täydessä mittakaavassa, Transmar-konsernin kalustopäällikkö Hans-Erik Eker selittää.
Uudentyyppiset, Transmarin ajokalustoa täydentävät perävaunut ovat avoimia kapellivaunuja, joiden toimittaja on vuokraperävaunuyritys PNO. Valmistaja on saksalainen Kässbohrer.
Ensivaiheessa on kyse 5 perävaunun toimituksesta. Perävaunuilla kuljetetaan pääasiassa perunalastutoimituksia Ahvenanmaalta Manner-Suomeen ja Ruotsiin. Uudet HCT-perävaunut vastaavat sekä Suomen että Ruotsin säädöksiä ja määräyksiä.
Transmarin kuljetuksissaan käyttämät kapellivaunuvarusteiset HCT-yhdistelmät ovat ensimmäisiä laatuaan Pohjoismaissa.