140 km:n sähköisellä toimintamatkalla oleva Audi A3 allstreet nyt myynnissä

Audi A3 allstreet ladattava hybridi seuraa Audin uuden A3 Sportback TFSI e:n lanseerausta.

Audi A3 allstreet erottuu A3-malliperheen muista malleista heti ensisilmäyksellä sen tunnusomaisen off-road henkisen ulkonäön ja korotetun maavaran ansiosta. Audin crossover-malli on nyt saatavilla myös ladattava hybridinä, mikä tekee siitä ihanteellisen jokapäiväiseen käyttöön.

Suuren akkukapasiteetin, korkean energian talteenoton, DC-latauksen ja älykkään ajonhallinnan ansiosta A3 allstreet 40 TFSI e tarjoaa päästötöntä ajoa lyhyemmille matkoille ja erinomaista taloudellisuutta useimmissa arkipäivän tilanteissa.

Auton sydän on uusi 1,5-litrainen TFSI evo2 -turboahdettu bensiinimoottori, jonka teho on 110 kW (150 hv) ja vääntömomentti 250 Nm. Polttomoottorin rinnalla oleva sähkömoottori tuottaa 85 kW:n huipputehon ja 330 Nm:n vääntömomentin.

Kuva: Audi.

Polttomoottori ja sähkömoottori tarjoavat yhdessä jopa 150 kW:n (204 hv) järjestelmätehon ja 350 Nm huippuvääntömomentin. Vaikuttava teho voidaan kokea kickdown-tilassa. Audi A3 allstreet 40 TFSI e -mallin huippunopeus on 225 km/h ja puhtaasti sähköisessä ajotilassa jopa 140 km/h.

Tehokas korkeajänniteakku, jonka bruttokapasiteetti on 25,7 kWh (nettokapasiteetti 19,7 kWh), on perusta lähes 140 kilometrin sähköiselle toimintamatkalle (WLTP). Akku sisältää 96 prismaattista kennoa, joiden kapasiteetti on 73 ampeerituntia per kenno.

Taloudellisuutta älykkäällä moottorinohjauksella

Ladattavan hybridin moottorin- ja voimalinjanohjaus on suunniteltu optimaalista taloudellisuutta varten. Kuljettaja voi priorisoida sähkömoottorilla ajamista valitsemalla EV-ajotilan ohjauspaneelista tai MMI-näytön kautta, jolloin autolla voi ajaa kuin sähköautolla. Ensisijainen ajotila, “Auto Hybrid”, hyödyntää älykkäästi polttomoottorin ja sähkömoottorin käyttöä. Tämä tila käyttää sähköistä ajoa alhaisilla nopeuksilla, TFSI-moottoria korkeammilla nopeuksilla ja käyttää usein molempia yhdessä.

Audi A3 allstreet 40 TFSI e mukautuu erilaisiin ajotilanteisiin rullaamalla, talteen ottamalla energiaa sähkömoottorilla (sekä rullauksen että jarrutuksen aikana) tai lisäämällä suorituskykyä sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistetyllä teholla. Lisäksi hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tasaista akun varaustasoa, varmistaen riittävän akun varaustilan myöhempää käyttöä varten, kuten vähäpäästöisellä alueella ajamiseen.

Kuva: Audi.

Kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta, ajotilanteesta riippuen A3 allstreet TFSI e joko rullaa moottorit sammutettuina tai varastoi liike-energiaa rekuperoimalla. Ohjauspyörän siivekkeiden toiminta perustuu täyssähkömalleihin ja ne ohjaavat rekuperoinnin tehokkuutta.

Auton näytöistä kuljettaja näkee helposti keskeisimmät ajotiedot. Vakiovarusteissa Audi virtuaalimittaristossa esitetään käytössä oleva teho, ajotila, akun varaustaso sekä jäljellä oleva toimintamatka. MMI-näytöstä nähdään energiavirta-näkymä, joka visualisoi käytettävän voimalinjan käyttö reaaliaikaisesti.

DC-pikalataus jopa 40 kW*

Audi A3 allstreet TFSI e mahdollistaa myös taloudellisen ja mukavan pitkän matkan sähköisen matkustamisen. Audi tarjoaa DC-latauksen pikalatausasemilla: A3 allstreet voidaan ladata jopa 40 kW* DC-latausteholla, mikä tarkoittaa, että latausaika on 10-80 % lataussyklillä jopa alle 30 minuuttia.

Kolmivaiheinen lataus on myös mahdollista 11 kW:n AC-latauspisteissä, jolloin lataus kestää noin 2,5 tuntia. Tarvittava Mode 3 -latauskaapeli on vakiovaruste. Audin oma latauspalvelu Audi Charging tarjoaa pääsyn noin 630 000 latauspisteeseen 29 Euroopan maassa. Yhdellä kortilla voi ladata kätevästi siellä ja useilla muilla palveluntarjoajilla.

Erinomainen tasapaino ajomukavuuden ja dynamiikan välillä

Kuten perinteisellä polttomoottorilla varustetussa mallissa, A3 allstreet TFSI e:n alusta on 15 millimetriä korkeampi kuin A3 Sportbackissa. Yhdessä suuremman rengashalkaisijan kanssa tämä lisää maavaraa 30 millimetriä. Vakiovarusteena on 17 tuuman vanteet ja leveät pyöränkaaret korostavat auton leveyttä.

Kuva: Audi.

Audi A3 allstreet ladattavan hybridiversion jousitusta ja iskunvaimennusta on myös optimoitu. Alustan muutokset polttomoottoriversioon nähden johtuvat TFSI e -mallin tasapainoisemmasta painojakaumasta (55 % edessä / 45 % takana). Painojakauman muutos johtuu takapenkin alla sijaitsevasta korkeajänniteakun tuomasta lisäpainosta.

Yhdessä sähkömekaanisen ohjauksen kanssa, joka tarjoaa tarkan ohjaustuntuman suuremmilla nopeuksilla ja helpon käsiteltävyyden pysäköitäessä, Audi A3 allstreet TFSI e saavuttaa erinomaisen tasapainon ajomukavuuden ja dynamiikan välillä. Vielä ketterämmän ajokokemuksen saavuttamiseksi autoon on saatavilla lisävarusteena progressiivinen ohjaus, jonka välityssuhde vaihtelee ohjauskulmasta riippuen.

Myynti on alkanut

Audi A3 allstreet 40 TFSI e alkaen hinta on 47 994 euroa. Verrattuna A3 allstreet 35 TFSI -malliin, ladattavassa hybridimallissa on enemmän toimintoja, kuten mukavuusseisontailmastointi, jonka ansiosta auton sisätilat voidaan viilentää kesällä ja lämmittää talvisissa olosuhteissa.

Autossa on uusi sähköinen hybridivoimalinja korkealla järjestelmäteholla, päästöttömällä kaupunkiajolla (puhtaasti sähköllä) ja nopealla latausteholla. Kuljettaja voi ajastaa seisontailmastoinnin MMI-kosketusnäytön tai myAudi-sovelluksen avulla.

Suomessa Audi A3 allstreet 40 TFSI e -mallin myynti alkoi torstaina 21.11.2024 ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi keväällä 2025. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa on noin 4 kuukautta tilauksesta.

Audi A3 allstreet 40 TFSI e hinnasto ja lisävarustehinnasto.

*Hetkellinen maksimaalinen DC-latausteho voi olla jopa 50 kW. Virallinen DIN 70080 -standardin mukainen DC-latausteho on 40 kW. Tasavirtalatausasemilla tämä voi vaihdella useiden eri tekijöiden mukaan, mukaan lukien ympäristön ja akun lämpötila, esim. auton kauko-ohjattu ilmastointi ja kapasiteetti saatavilla latausasemalla, akun lataustaso ja akun ikääntyminen. Latausteho pienenee lataustason kasvaessa.

Lue muita juttuja Audi A3 -malleista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän