Autokannan uusiutuminen on hidastumassa selvästi, sillä uusien autojen tilaukset ovat jääneet kuluvana vuonna hieman yli kolmanneksen takamatkalle pitkän aikavälin keskiarvostaan.
Tänä vuonna henkilöautojen ensirekisteröintien määrän arvioidaan jäävän 75 000 autoon, joka on vähemmän kuin kertaakaan yli 30 vuoteen.
Uusien autojen ensirekisteröintien määrä vähentää myös valtion autoverotuloja. Valtiovarainministeriön arvion mukaan autoverotuloa arvioidaan tänä vuonna kertyvän uusista henkilö- ja pakettiautoista lähes 250 miljoonaa euroa.
Autoalan arvion mukaan määrä on jäämässä noin 10 prosenttia tätä alemmas, sillä uusien autojen ensirekisteröintien jää selvästi budjetissa arvioitua 82 000 henkilöauton lukemaa alemmas.
”Uusien autojen kysynnän elvytykseen nopein toimi on kierrätyspalkkiokampanja, josta on saatu hyviä kokemuksia muun muassa vuosina 2015 ja 2018. Kierrätyspalkkio lisää valtion tuloja, sillä palkkion seurauksena kasvavat auto- ja arvonlisäverotulot lisäävät valtion tuloja enemmän kuin palkkioiden edellyttämä tuki”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Autoala esittääkin huomenna alkavaan budjettiriiheen automarkkinaa elvyttäväksi toimeksi kierrätyspalkkiota, joka on aiempien kokemusten perusteella toiminut hyvin kannusteena autokannan kierron nopeuttamisessa.
Autoalan arvion mukaan alle vuoden mittaisen kierrätyspalkkiokampanjan aikana hankittaisiin yhteensä lähes 11 000 uutta autoa. Myös Ruotsissa käynnistyi elokuussa valtion kierrätyspalkkiokampanja, josta toivotaan piristysruisketta hiipuneeseen uuden auton kauppaan.
Lue myös
Kierrätyspalkkio auttoi vuosina 2015 ja 2018. Nyt tilanne on toinen. Autoihin on tullut ominaisuuksia, joita monikaan ei välttämättä halua autoonsa. Sekin ohjaa ihmisiä hankkimaan nyt autonsa käytettynä. Tällöin ajamiseen pakkovaikuttavat ja piippailevat lisäominaisuudet eivät häiritse ajamista niin.