BMW jatkaa malliensa sähköistämistä uudella BMW M5 Touring -hybridimallilla, jonka dynaamisuutta tiellä ja radalla säestävät sen sisätilojen monipuoliset käyttömahdollisuudet arjen eri tilanteissa. Uutuus esitellään ensimmäisen kerran tänään Montereyn Car Weekissä, ja se tulee markkinoille marraskuussa.
M Hybrid -voimalinja tuo yhteen 4,4-litraisen V8-moottorin ja sähkömoottorin, jotka on yhdistetty 8-vaihteiseen M Steptronic -vaihteistoon.
Uusimman M TwinPower Turbo -tekniikan lisäksi polttomoottoria tehostaa cross bank -pakosarja sekä optimoitu öljyn erottelu. Moottorin maksimiteho on 430 kW/585 hv ja huippuvääntö 750 Nm.
Sähkömoottori on uusinta viidennen sukupolven BMW eDrive -tekniikkaa, ja sen maksimiteho on 145 kW/197 hv. Moottorin nimellisvääntö on 280 Nm, mutta BMW:n pre-gearing stage -tekniikka mahdollistaa tehokkaan väännön kasvattamisen 450 Nm:iin.
Moottoreiden yhteispeli takaa viiveettömän reagoinnin ja voimansiirron. Huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa, mutta valinnaisen M Driver’s Package -paketin avulla rajoitin voidaan nostaa 305 kilometriin tunnissa. Pelkästään sähköllä ajettaessa nopeus on enintään 140 kilometriä tunnissa. Akun kapasiteetti on 18,6 kWh ja toimintamatka 61–67 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti.
Auton dynaamisuuden takaavat voimalinja, pitkä akseliväli, leveä raideväli sekä rungon jäykkyys, jota on parannettu jäykistyslevyillä ja erilaisilla tuilla sekä edessä että takana.
Ajaja voi itse muokata ajokokemusta M-malleille tyypillisestä säätöpaneelista ja vaihtaa esimerkiksi voimalinjan, rungon, ohjauksen ja jarrujen asetuksia. M-painikkeiden taakse voi tallentaa kaksi erilaista säätökokonaisuutta.
Ulkoisesti M5 Touring ilmentää kilpa-autoista saatua inspiraatiota. Jykevät muodot ja pitkä kattolinja erottavat atleettisuudellaan M5 Touringin selvästi uudesta 5-sarjan Touringista, vaikka mittasuhteet ovat samanlaiset. Veistoksellista keulaa sävyttävät suuret ilmanottoaukot ja uudistettu BMW M -ritilä. Perässä kylkiin ulottuvat ohuet takavalot sekä pystyheijastimet ja pakoputket takaosan reunoilla korostavat uutuuden leveyttä ja voimaa.
Kilpa-autoilun vaikutus näkyy myös uutuuden uusitussa nahkaisessa M-ohjauspyörässä, M-istuimissa sekä näytön M-lukemissa. Ylellisyyttä matkantekoon tuovat nahkaiset korostereunukset, neljän alueen automaattinen ilmastointi, M-autojen oma sisävalaistus ja Bowers & Wilkinsin Surround Sound -äänijärjestelmä.
BMW M5 Touringin tavaratila on 500 litran suuruinen, mutta on laajennettavissa aina 1 630 litraan asti.
Uuden M5 Touringin alkaen-hinta on 157 407 euroa.
Lue myös
BMW M5 siirtyy uuteen aikakauteen