Autotoday testasi: Mitsubishi Colt 1.6 Hybrid Instyle — hyvä valinta perheen kakkosautoksi

Teksti: Juha Remes

Autotodayn koeajossa oli vuoden 2024 mallia oleva Mitsubishi Colt 1.6 Hybrid Instyle.

Koeajoauton istuimelle istuessani syntyi hyvin nostalginen tunnelma 1980-luvulta, jolloin olin edellisen kerran istunut Mitsubishi Coltissa. Silloin pienet autot olivat yleisiä, ja niillä matkasivat usein monihenkiset perheet arjessa, ja lomamatkoilla. Silloin Mitsubishi Colt oli keskivertoa arvokkaampi auto, johon harvemmalla oli varaa.

Vuosikymmenten aikana vaatimukset autoilulle ovat muuttuneet paljon. Tänä päivänä Colt, soveltuu paremmin kahden hengen taloudelle, kun suuremman perheen matkustamiseen. Koeajossa oleva auto edustaa jo seitsemättä sukupolvea, ja se on toteutettu Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin kanssa yhteistyössä CMF-B-alustalle.

Auton varustelu ja hinnoittelu

Malliston hinnat kipuavat 19 990 euron, 90-hevosvoimaisesta bensamoottorista ( Invite 1.0L MPI-T 90 hv)-mallista ylöspäin, ja hybridimalliston hinnat alkavat 25 990 eurosta kipuamaan varustelutasosta riippuen.

Koeajossa olleen mallin voimanlähteenä toimi 1.6 l, 94 hv bensiinimoottori, sekä yhdessä sähkömoottorin kanssa siitä sain yhteistehoa 143 hevosvoimaa, 205 Nm maksimi vääntömomentilla.

Koeajoauton lisävarustevalikoima oli varsin ruhtinaallinen. Varusteluun sisältyi: kaistavahti, etutörmäysvaroitin, mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, pysäköintiavustin, tutkat sekä edessä ja takana, langaton älypuhelinlataus, risteävän liikenteen varotin peruutettaessa, älykäs avaimeton keskuslukitus, automaattiset kaukovalot, peruutuskamera, automaatti-ilmastointi, ohjauspyörän lämmitys, BOSE-stereojärjestelmä, 9,3 tuuman älynäyttö sekä 10 tuuman kuljettajan digitaalinen mittaristonäyttö.

Lisäksi ulkoisesti 17 tuuman kevytmetallivanteet, led-valot edessä ja takana, metalliväri sekä hopea-kromiset korin kylkilinjat. Autolle tulee valmistajan 5-vuoden takuu. Koeajoauton hinta varusteiden kanssa oli 31 990 euroon, josta 1 918,71€ on autoveroa.

Laadukas yleisvaikutelma

Pieneksi autoksi koeajoautossamme oli poikkeavan yleinen varustelu, joka antoi laadukkaan yleisvaikutelman. Coltin yleisilme niin ulkona, kuin sisällä säkenöi silmäänpistävällä tavalla.

Uuteen autoon istuessani, minulla on koeajon alussa, aina pyrkimys sopeutua ajettavan auton tekniikkaan ilman manuaaleja tai erillistä opastusta.

Kuva: Juha Remes.

Tämä auton hallintalaitteet olivat selkeitä ja lähes kaikille toiminnoille löytyy konsolista oma erillinen kytkin.

Kaikki toiminnallisuudet vaikuttivat hyvin loogisilta, ja oli helposti opeteltavissa. Auton hallintalaitteet tulivat minulle tutuksi muutamassa minuutissa, ja olin valmiina koeajoon. Hallintalaitteet ja ajaminen osoittautui todella helpoksi, ja kaikkien ajoa tukevien toiminnallisuuksien hyödyntäminen on mukavasti käsien ulottuvuuksissa myös ajon aikana.

Koeajon suorittaminen vaihtelevissa olosuhteissa

Koeajomme oli yhteensä 394 km, jonka aikana kului 23,8 litraa bensiiniä. Tästä muodostui koeajon keskikulutuksesi 6.0 litraa 100 km matkalle (valmistajan ilmoittama kulutusluku on 4.3 litraa 100 km matkalla).

Ajomme sisälsi hyvin monipuolista testausta: ajoa moottoritiellä 120 km/h vauhdilla, ajoa perinteisellä maantiellä, jossa testattiin myös ohittamiskyvykkyyttä, vähän ajoa epätasaisella soratiellä sekä ajoa kaupungissa ahtailla kaduilla.

Auton suorituskyky oli varsin pirteä, myös silloin kun kyydissä oli kaksi henkilöä ja toista sataa kiloa matkatavaraa.

Kuva: Juha Remes.

Maatieajossa kuorman kanssa, auto oli hyvin vakaa, ja se istui vakaasti tiehen. Colt käyttäytyi myös varsin hyvin hallittavasti kevään kelirikkoisella soratiellä.

Ajo oli myös sujuvaa mutkaisella maantiellä, jossa hyvinkin jyrkät kurvit taittuivat ilman merkittävää nopeuden pudottamista kurveihin tultaessa. Kokonaisuutena tiestä riippumatta, ajo oli vakaata ja ohjaus reagoi hyvin ohjausliikeisiin.

Tämä oli minulle positiivinen yllätys, sillä usein tämän kokoluokan autojen ajo-ominaisuuksissa on selvästi häiritseviä puutteita, ainakin joillakin tiealustoilla, vaan ei tällä tällä kertaa, eikä näissä olosuhteissa.

Harmiksemme autossa oli alla vielä kitkarenkaat talven jäljiltä, joka lisäsi rengasmelua sisälle. Tämä oli varsinkin moottoritiellä ajettaessa voimakasta ja häiritsevää. Toisaalta perinteisellä maantiellä, 80 km/h nopeudella ajettaessa, rengasmelu vaimeni varsin pieneksi tausta meluksi.

Kuva: Juha Remes.

Soratiellä ja epätasaisella teinpinnalla auton jousitus ja iskunvaimennuskyky oli varsin hyvä, ja jopa tultaessa kurveihin epätasaisella jopa osin mutaisellakin soratiellä, auto oli hyvin hallittavissa. Mutta tien epätasaisuudet tuttuivat varsin voimallisesti ohjauspyörässä.

Ohituksissa auton kiihtyvyys on valmistajan mukaan on 9,3 sekuntia 100 km/h. Tämä tuntui riittävän hyvin ja ohitusten tekeminen turvallisesti maantiellä onnistui hyvin. Auto tuntui hyvin luotettavalta ja ohitettaessa, se reagoi hyvin kaasupolkimen painamiseen ilman suurempia viiveitä.

Parasta liikkumista Colt tarjoaa kaupungissa

Kaupunkiajossa, sekä auton ketteryys kauppakeskusten pysäköintialueella liikuttaessa olivat Coltin suurimpia vahvuuksia. Tämä auto soveltuu todella hyvin kaupunkiajoon, sekä pienemmille matkoille.

Kuljettajan istuin olisi voinut olla pidemmälle ajomatkalle, tarjoten vähän pidempää pitkittäistä polvitukea, sekä yleisesti kuljettajalle olisi voinut olla vähän enemmän ohjaamotilaa.

Kuva: Juha Remes.

Itselleni, keskikokoisena kuljettajana, ohjaamotila tuntui vähän niukalta, joten suurempikokoiselle kuljettajalle voi tulla vielä enemmän sopeutumista ohjaamoon.

Peilien sijoittuminen, ja koko oli hyvin optioitu kuljettajan ajoasentoon nähden ja näkyvyys eri suuntiin oli hyvä. Erityistä oli helppous auton pysäköimisen ja pihaliikkumisen näkökulmasta. Tähän olivat erityisen miellyttäviä lisiä kuljettajan avustavista laitteista pysäköintitutkat edessä ja takana, yhdessä selkeän kameranäytön kanssa.

Auton liikuttelu sujui pienessäkin tilassa todella ketterästi. Colt näillä varusteilla sopii varsin hyvin myös sellaisille kuljettajille, jotka ajavat autoa harvemmin, ja saattavat kokea pysäköimisen vähän haasteelliseksi.

Näyttöruudut osana konsolia

Positiivista oli myös 9,3 tuuman älynäyttö, joka sijaitsi ergonomisesti hyvin sijoitettuna konsolin keskellä. Näytön toiminnallisuus oli hyvin käyttäjäystävällinen. Kosketusnäytön valikot olivat selkeitä ja helposti ymmärrettäviä.

Kosketusnäytön oli hyvin reagoiva, ja toiminnallisuudet olivat myös helposti valittavissa ajoaikaisesti niin kuljettajan, kuin kakkoskuljettajan toimesta. Navigaattorin toiminta oli helppoa ja osoitteet löytyivät helposti.

Kuva: Juha Remes.

Erityisen positiivista oli myös nopeuskameroiden löytyminen valmiiksi navigaattorista. Tämä voi olla monille kuljettajille hyvä apu pysyttäytyä nopeusrajoituksien lomassa.

Yllättävän iso tavaratila

Autoon on myös mahdollista hankkia vetokoukku, ja silloin vetokyky mahdollistaa vetokyvyn, 655 kg jarruttomalle perävaunulle. Tämän kokeileminen näin pienellä ja varsin kevyellä etuvetoisella autolla olisi voinut olla hauska testattava, erityisesti kuinka tämä vetokuorma olisi käyttäytynyt maantiellä ajettaessa, tai erityisesti jos perävaunu tulisi vetää vähän jyrkempiä perinteisiä suomalaisia mökkiteitä pitkin.

Yksi yllätys oli auton tavaratila, joka oli mielestäni yllättävän suuri, kun autoa tarkastelee ulkoapäin. Tavaratila laskee osin takapenkkien alle avartaen hieman tämän takia lisätilaa, mutta samalla tavaroiden nostelu voi tuottaa enemmän ponnisteluja. Itselleni suurin haaste oli kuitenkin takaluukun avaaminen. Se onnistuu hyvin auton kaukosäätimen näppäimellä, mutta luukun avaamiselle en löytänyt auton sisältä erillistä näppäintä, joka mahdollistaisi takaluukun avaamisen myös ilman, että kaukosäädin olisi jatkuvasti käsissä.

Kuva: Juha Remes.

Ainakin itselleni tuon kaukosäätien pitäminen aina käsien ulottuvilla tuntuu vähän erikoiselta, varsinkin jos tavaratilaa lastaa, tai sitä tyhjentää joku muu kuin itse kuljettaja. Tämä tulee esiin jos joku muu matkalainen tulee kyytiin tai poistuu kyydistä laittaen oman pelikassin taakse tai ottaa sen pois jäädessään matkan varrella vaikka bussipysäkille.

Toki, kuljettajalla auton kaukosäädin on varmaan luontevasti mukana, kun kuljettaja liikkuu yksin ja nousee autosta ulos. Eli siihen tämä kaukosäädin ratkaisu soveltuu, kyllä.

Toinen ihmetystä herättävä yksityiskohta liittyi vaihdekeppiin, jossa [B] boost [D] drive ajoasennot ovat peräkkäin ilman erillisestä lukitusta, jolloin vaihde lipsahtaa varsin helposti [B] asentoon tahtomatta.

Positiivinen kokemus

Kokonaisuutena Colt oli hyvin positiivinen ajokokemus. Auto tuntuu laadukkaalta, mutta samalla hintalapusssa näkyy, ettei laadukkuus tule ilmaiseksi.

Kuva: Juha Remes.

Jos hintaa vertailee, on Colt kalliimpi, kuin useat vastaavat kilpailijat markkinoilla ja lisäksi samaan hintaan voi olla tarjolla myös vähän tilavampia keskikokoisia perheautoja.

Mielestäni, Colt sopii varsin hyvin perheen kakkosautoksi ja kannattaa siihen tarkoitukseen käydä kokeilemassa. Se palvelee varmasti myös hyvin pienempää kotitaloutta, jos matkustaa pidempiä matkoja vähemmän säännöllisesti.

Mitsubishi Colt 1.6 Hybrid Instyle

  • Polttomoottorin teho: 69 kW (94 hv).
  • Yhteisteho sähkö- ja polttomoottorilla: 105 (143 hv)
  • Moottoreiden maksivääntö: 205 Nm.
  • Kiihtyvyys: 9,3 sek. (0-100 km/t) ja huippunopeus 180 km/h
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 4.3l/100km (CO2 päästöt 96g)
  • Polttoainesäiliö: 39 litraa
  • Omamassa: 1 360 kg
  • Tavaratila: 301 litraa
  • Vetotapa: etuveto
  • Akseliväli: 2 683 mm
  • Pituus: 4053 mm, leveys: 1798 mm ja korkeus 1439 mm
  • Vetokyky: 655 kg (ilman jarruja) ja 900 kg (jarruilla).
  • Alkaen hinta: 19 990 euroa (bensiinimallisto) 24 990 euroa hybridimallisto
  • Koeajoauton hinta: 31 990 euroa

Lue myös.

Suomen vanhin Mitsubishi Colt näyttää tältä!

Toimittaja koeajoi Mitsubishi Coltin vuonna 1983 – 40 vuotta myöhemmin hän tutustui automallin uusimpaan sukupolveen!

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

Kuva: Juha Remes.

 

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän