Yksi merkki on Suomessa selvästi suosituin nelivetomerkki

Kuva: Volvo.

Suomessa myydään yhä enemmän nelivetoisia henkilöautoja ja usealla merkillä on tarjolla nelivetoratkaisuja.

Volvo on viime vuonna vahvistanut asemaansa Suomen suosituimpana neliveto-autona, todetaan Volvon tiedotteessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin tiedotteen mukaan 24 538 nelivetoista autoa, joista 4 983 oli Volvoja.

Tiedotteen mukaan Volvon markkinaosuus on 20,3 prosenttia ja kakkosena oleva BMW jää 11,3 prosenttiin. Vuosi sitten Volvon markkinaosuus oli 16,1 prosenttia.

Volvon myynnistä nelivetoversiot käsittävät noin 54 prosenttia.

Volvon ja Suomen suosituin nelivetomalli on Volvo XC60, jota rekisteröitiin viime vuonna 2 703 kpl. Näistä yli 90 prosenttia oli nelivetoja.

Volvo aloittaa perjantaina koko Suomen kattavan nelivetokiertueen, jossa kaikki nelivetomallit ovat koeajettavissa Volvo -jälleenmyyjien luona. Kiertueohjelma löytyy täältä: www.volvocars.com/fi/mallisto/options/offers/awd-kiertue

Eniten hyötyä talviajossa

Nelivedon hyödyt korostuvat talviajossa. Kun kaikki pyörät vetävät alusta alkaen, auto lähtee luistamatta liikkeelle vaikka umpihangesta.

Optimaalinen voimanjako pyörien välillä helpottaa myös ajamista liukkaalla.

Neljästä tiehen tukevan otteen ottavasta renkaasta on hyötyä myös kesäkeleillä.

Neliveto pääsee oikeuksiinsa kurvailtaessa vaikka sateiden pehmentämällä mökkitiellä, tai kun matkaa tehdään esimerkiksi asuntovaunun kanssa.

Neliveto-rekisteröinnit Suomessa vuonna 2018

  1. Volvo                4 983 kpl
  2. BMW                2 785 kpl
  3. Audi                 2 314 kpl
  4. Skoda              2 291 kpl
  5. Mercedes-Benz 2 117 kpl
  6. Volkswagen      1 739 kpl
  7. Suzuki              1 354 kpl
  8. Subaru              1 223 kpl
  9. Dacia                   841 kpl
  10. Ford                     738 kpl

1 KOMMENTTI

  1. Autonvaihdossa kokeilin Volvon ns. nelivetoa. Juu, onhan siinä saatu tungettua sekä etuvetoisen että takavetoisen ongelmat samaan purkkiin, mutta ei siitä mitään hyötyä ole (no ehkä suoraan eteenpäin lähdössä). Ensin liukkaalla kääntyessä puskee ja sitten siirtää vedon työnnöksi taakse ja perä pyörähtää! Tuo on liukkaalla ja esim. sateella vesiliirrossa vaarallinen. No siksi näitä ns. nelivetoja (varsinkin korkeita katumaaastureita) on lumikelillä ja vesisateella sitten katollaan tuolla tienposkessa. Pilaavat samalla tilastoissa aitojen symmetristen kaikilla koko ajan vetävien maineen. Käykääpä itse kokeilemassa lumitiellä, peilijäällä ja monsuunisateella Subarua ja noita muita – mainosmiehiä tai tilastoja ei kannata uskoa.

    Youtubesta löytyy hyviä vertailuja esim. rullilta lähdössä. Jos neliveto ei lähde yhdellä pyörällä vetäen (mikä tahansa yksi pitää, muut ei), niin sitä ei saisi kutsua nelivedoksi! Listan autoista Subaru, Suzuki, Fordit ja jotkut vanhemmat Audi Quatrot ovat nelivetoja, muut ei. Ei pyörien jarruttelukaan tee nelivetoa, ainoastaan tuohoaa jarrut.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here