WRC: Suomen MM-ralli oli monella tavalla menestys

Hyundai voitti valmistajien maailmanmestaruuden. Kuvassa Thierry Neuville Jyväskylässä. Kuva: Toni Ollikainen / AKK.

Jyväskylän ympäristössä ajettu rallin MM-sarjan Suomen osakilpailu, Neste Ralli, oli kaikin puolin menestys.

Suomalaiset kuljettajat ilahduttivat rallikansaa ottamalla yleiskilpailussa kakkos- ja kolmossijan, myös huippulahjakas Kalle Rovanperä voitti luokkansa näytöstyylliin.

Suomen MM-ralli oli entistäkin suositumpi, josta osoituksena heti ensimmäisen kisapäivän ennätysyleisö – lähes 18 000 katsojaa Harjun kaupunkierikoiskokeella. Se on suurin lukema nykymuotoisen reitin aikakaudella.

Tarkat, koko nelipäiväistä rallia koskevat yleisöluvut ja taloudellinen tulos saadaan myöhemmin, kun kaikki raportit ovat palautuneet Neste-asemilta, joiden rooli lipunmynnissä on merkittävä.

Paikalle oli saapunut rallijohtajia Chileä, Keniaa ja Japania myöten oppimaan huippuluokan järjestämistä, koska maat ovat pitkästä aikaa mukana MM-sarjassa. Myös kansainvälisen autoliiton FIA:n urheilupuolen pääsihteeri Peter Bayer oli vaikuttunut.

Rallin järjestelyt saivat vuolaasti kiitosta myös pääministeriltä ja muilta paikallaolleita tuoreen hallituksen jäseniltä sekä Olympiakomitealta, joka oli paikalla puheenjohtaja Timo Ritakallion ja toimitusjohtaja Mikko Salosen johdolla.

– Hienoa, että poliittiset päättäjät ja komitea olivat tapahtumassa hyvin edustettuina ja siten osoittivat tukensa linjaukselle, jossa suomalainen huippu-urheilu on muutakin kuin olympialajit, iloitsi AKK:n puheenjohtaja Juhani Pakari.

Suosio näkyi myös yritysmyynnissä, sillä Harjun torstain ja perjantain VIP-katsomot olivat loppuumyydyt jo hyvissä ajoin ennen rallia, mitä ei ole aikaisemmin tapahtunut.

Suomen MM-rallin televisiointi leviää yli 150 maahan. Suomessa Yleisradio televisioi tapahtuman monen vuoden tauon jälkeen ja sen 12 live-tuntia vetivät parhammillaan lähes 900 000 katsojaa ruutujen ääreen.

Uusi Ralliradio Plus, jossa radion verkkosivuilla oli myös runsaasti videomateriaalia, osoittautui heti suosituksi, sillä käynnistyksiä kertyi noin 800 000. Sosiaalisen median kanavissa oltiin myös hyvissä ajoin ennen rallia suurissa kasvuluvuissa, joista saadaan tarkemmat raportit myöhemmin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here