Sami Pajarin ja Enni Mälkösen uran kolmas MM-ralli Toyotan GR Yaris Rally1 Hybrid -autolla käynnistyy torstaina Keski-Euroopan MM-rallissa. Tšekin, Saksan ja Itävallan alueilla ajettava kilpailu syksyisine asfalttiolosuhteineen tuo kaksikolle uudet olosuhteet opeteltavaksi pääluokan kalustolla.
Pajarin lisäksi muita suomalaisia ei ole mukana WRC- tai WRC2-luokassa.
Viime syksynä ensi kertaa kolmen valtion alueella ajettu ralli on tälle vuodelle kokenut jonkin verran muutoksia. Viime vuonna kilpailun keskuspaikka sijaitsi Saksan kaakkoisosassa sijaitsevassa Passaussa, Itävallan rajan tuntumassa. Tänä vuonna samainen messualue oli varattuna muuhun käyttöön, joten rallin huoltoparkki sijaitsee nyt Karpfhamissa, joka sijaitsee Passausta 30 kilometriä lounaaseen. Reitin osalta erikoiskokeita on pyöritelty ja muokattu ajosuuntia, sekä otettu mukaan runsaasti viime vuonna ajamattomia osuuksia.
– Ajettiin kisaan Tšekissä yksi päivä testiä ja siitä jäi kyllä hyvä fiilis. Aamupäivä oli märempää ja iltapäivä kuivempaa, joten saatiin tuntumaa hyvin molemmista. Tie oli sellaista kapeaa ja likaista, joka varmaan ainakin Tsekin tiestöihin kisassa osuu hyvinkin.
– Auto tuntui tosi mukavalta ajaa, tietyllä tapaa helpommalta mitä ehkä odotin, jos mietin tehon ja nopeuden kasvua aiempiin asfalttikokemuksiini. Toki kaiken sen tehon ulosmittaaminen ei tule olemaan itselle se helpoin tehtävä, mutta kyllä insinöörit ovat hienon auton osanneet taikoa, pohti Pajari testituntumaa asfaltilla.
Kilpailu käynnistyy tänä vuonna torstaina Prahan alueelta, aamulla testierikoiskoe, iltapäivällä lähtö ja avauserikoiskoe sijaitsevat siellä. Illaksi siirrytään vielä lounaaseen Klatovyn alueelle, jossa ajetaan yksi erikoiskoe ennen yötaukoa. Torstain erikoiskokeille yhteismittaa kertyy reilut 14 kilometriä.
Perjantaina ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta Klatovyssa ja sieltä kaakkoon, erikoiskokeita kolutaan päivän aikana 110 kilometriä. Päivän erikoisuutena on, että vaikka varsinainen huoltoalue on Saksassa, saapuvat huoltotiimit Tšekkiin tekemään päivällä etähuoltoa. Yöksi kilpailijat ja kalusto kuitenkin suuntaavat Saksan Karpfhamiin.
Lauantain ohjelmassa on myös kuusi erikoiskoetta ja reitti käy kahdesti Itävallan puolella. Erikoiskokeilla ajettavaa on lauantaille noin 123 kilometriä. Sunnuntaille on jäljellä vielä neljä erikoiskoetta, niillä on yhteismittaa 54 kilometriä. Kaikkiaan kilpailun 18 erikoiskoetta tuottavat kilometrejä 302,5 ja viimeinen erikoiskoe käynnistyy sunnuntaina paikallista aikaa klo 13.15.
– Aika paljonkin sitä reittiä ja aikataulutusta on muutettu, uskoisin, että meille kilpailijoille tämä ainakin näkyy eräänlaisena käytännöllisyyden parantumisena. Erikoiskokeiden osalta niiden luonne tuskin juurikaan on muuttunut.
– Omalta osalta sanoisin, että kisassa mennään sen mitä fiksusti osataan ja hulluttelematta pystytään, kokemustahan tässä kerrytetään, kuten parissa edellisessäkin Rally1:llä ajetussa kisassa.
Kun Chilen osakilpailun päättymisestä on vain reilut pari viikkoa, voisi ajatella ettei kisojen välissä matkustuspäivineen ja testeineen ole liiaksi vapaata jäänyt.
– Ei se aikaerosta toipuminen ainakaan itsellä ole mitenkään kovin kauaa koskaan vienyt. Aika perussyksyä noin muuten, luonnon ruskasta nautiskellen ja hieman ennätin käydä ralliakin katsomassa, joten hyvin olen saanut omat akut latailtua tässä kisojen välillä.
Katso tästä muita WRC-juttuja.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //