WRC: Rengasrikkojen sarja pysäytti Lindholmin Portugalissa

GRX-tiimin Emil Lindholmin mahdollisuudet kilpailla WRC3-luokan voitosta sulivat rallin avauspäivänä, kun WRC3-luokassa toisena ajanut suomalaiskuljettaja koki kolme perättäistä rengasrikkoa.

Kun kaikki vararenkaat olivat jo käytetty, Lindholmin ja hänen uuden kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kohtalona oli keskeyttää ralli siirtymätaipaleella.

Ensimmäistä kertaa ajajaurallaan Portugalin MM-ralliin startanneen Emil Lindholmin avauspäivä sujui neljän ensimmäisen EK:n osalta suunnitellusti. Lindholm oli kellottanut jokaisella neljällä EK:lla ajat kolmen parhaan joukkoon ja hän ajoi WRC3-luokassa toisena 1,5 sekuntia kärjestä.

Rallin viidennellä EK:lla Lindholmin Škodan takarengas tyhjeni ja kaksikko vaihtoi sen erikoiskokeella. Rallin kuudennella EK:lla rikkoutui eturengas, jota kaksikko ei enää vaihtanut vaan ajoi rikkoutuneella renkaalla EK:n maaliin.

Seuraavalla siirtymäosuudella kaksikko huomasi, että myös auton molemmat takarenkaat vuotivat, joten jäljelle jääneillä kahdella ehjällä renkaalla rallia oli mahdotonta enää jatkaa.

– Päivän neljä ensimmäistä pätkää meni suunnitellusti. Ajoni luisti, vältimme virheitä ja yhteistyö Reetan kanssa sujui muutenkin mallikkaasti. Ensimmäinen rengasrikko tapahtui noin kolme kilometriä EK5:n lähdöstä kapealla tieosuudella. Vaihdoimme renkaan, ajoimme maaliin ja kaikki hyvin. Seuraavalla pätkällä meni eturengas, emme vaihtaneet sitä EK:lla vaan ajoimme rikkinäisellä renkaalla EK:n maaliin.

– Siirtymällä tutkimme renkaitamme ja huomasimme renkaamme rikkonut viilto oli kulutuspinnassa eli joku urassa ollut terävä kivi tai vastaava oli puhkaissut renkaan pinnan, josta ilmat sitten tulivat pihalle. Meillä oli tietysti matkassamme kaksi vararengasta, mutta eturengasta vaihtaessamme huomasimme, että myös automme takarengas vuotaa niin meiltä loppuivat ehjät renkaat siihen. Kaksi pätkää olisi ollut vielä ajamatta niin oli pakko keskeyttää, Lindholm kertoi pettyneenä keskeytyksensä jälkeen.

– Pisteenä iin päälle pulttipyssystämme katosi vielä holkki. Autoon laitettaessa se oli paikoillaan, mutta siirtymällä holkkia ei löytynyt enää mistään.

Lindholm kertoo, että he jatkavat kilpailua huomenna Rally2-säännön turvin.

– Yritetään kerätä oppia tulevaisuutta varten ja panostaa sitten kaikki sunnuntain Power Stagelle ja ottaa sieltä täydet pisteet, Lindholm suunnitteli.

Portugalin MM-ralli jatkuu huomenna lauantaina, joka on rallin pisin ja vaativin kilpailupäivä. Ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 165,16 km. Rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan vielä viisi erikoiskoetta (49,47 km). Rallin päättää hyppyristään kuulu Fafén Power Stage EK (11,18 km), jolle ensimmäinen kilpailija starttaa kello 14:18 Suomen aikaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!