Vuosi 2018 oli autoalalle poikkeuksellinen — pääosissa romutuspalkkio ja WLTP

Kuva: Kuusakoski.

Autoalan mukaan vuosi 2018 oli monestakin syystä autoalalle poikkeuksellinen.

Merkittävimmät tapahtumat vuoden aikana olivat romutuspalkkio ja kulutuksen ja pakokaasujen mittausmenetelmä WLTP.

Vuoden alussa voimaan astunut romutuspalkkio vilkastutti autokauppaa selvästi tammi-elokuussa, todetaan Autoalan tiedotteessa.

Romutuspalkkio käänsi viime vuoden kokonaiskysynnän kasvuun. Romutuspalkkio lisäsi erityisesti pienehköjen B-segmentin autojen kysyntää, sillä noin kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla hankituista autoista oli B-segmenttiä.

Romutuspalkkio lisäsi selvästi kaasuautojen hankintaa, sillä niiden hankintaan romutuspalkkio oli kaksinkertainen bensiini- ja dieselautoihin verrattuna.

Noin 5,5 prosenttia vuonna 2018 ensirekisteröidyistä autoista oli romutuspalkkiolla hankittuja.

WLTP on lisännyt toimitusaikoja

Vuoden 2018 automarkkinaa on koko EU:ssa mullistanut syyskuun alussa voimaan astunut uusi kulutuksen ja pakokaasujen mittausmenetelmä WLTP.

Se on johtanut merkittäviin tuotannon ja mallistojen muutoksiin, jotka ovat heijastuneet kuluttajille ja autoliikkeille aiempaa pidempinä toimitusaikoina.

Mallistomuutokset jatkuvat vielä ensi vuoden alkupuolelle. Lainsäädäntö laajenee tämän vuoden syyskuussa pakettiautoihin, joihin on kuluvana vuonna odotettavissa suuria mallistomuutoksia.

Vuosi 2018 jää historiaan myös kahden toisiaan nopeasti seuranneen autoveromuutoksen vuotena.

Hallitus joutui uusimaan verotaulukon

WLTP-mittaus tuottaa aiempaa suurempia kulutus- ja hiilidioksidipäästöarvoja, sillä se on selvästi aiempaa mittausta kuormittavampi. WLTP-autojen auto- ja ajoneuvoverotusta muutettiin vastaamaan uutta mittaustasoa heti syyskuun alussa.

Syyskuun muutos ei kuitenkaan ollut riittävän suuri, vaan autoveron taso kasvoi muutoksesta huolimatta.

Hallitus valmisteli tämän takia poikkeuksellisen nopeasti korjaavan verotaulukon, joka astui voimaan tammikuun alussa. Sitä sovelletaan takautuvasti jo 3.12. jälkeen ensirekisteröityihin autoihin.

Autoveron tasoa alentaa vuoden alussa lisäksi hallitusohjelman mukainen jo aiemmin päätetty vuosien 2016–2019 alussa toteutettava portaittainen veronalennus.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here