Volvon ensimmäisen sähköauton valmistus käynnistyi tänään — kaikki tämän vuoden autot jo myyty

Kuva: Volvo Cars.

XC40 Recharge on ensimmäinen Volvon monista tulevista täyssähköautoista. Sen tänään käynnistynyt tuotanto on merkittävä askel eteenpäin Volvon tavoitteessa pienentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuoteen 2025 mennessä, todetaan Volvon tiedotteessa.

Samana vuonna yhtiö odottaa täyssähköautojen käsittävän 50 prosenttia sen kansainvälisestä myynnistä loppuosuuden koostuessa hybrideistä.

XC40 Recharge -mallin kysyntä on ollut vahvaa, ja vaikka tilauskirjat ovat edelleen auki, jokainen tänä kalenterivuonna valmistettava auto on jo myyty. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille Euroopassa myöhemmin tässä kuussa.

Asiakkaille myytävien autojen tuotannon käynnistyminen seuraa valmisteluvaihetta, jossa Gentin tehdas on valmistanut rajallisen määrän esituotantoautoja.

Tämä prosessi tehdään jokaisen uuden mallin kohdalla, ja sen tarkoituksena on optimoida tuotannonkulku ja varmistaa jokaisen auton korkea laatu. Kaikki tuotantotyöntekijät ovat saaneet kattavan koulutuksen sähköautojen turvallisesta valmistamisesta.

XC40 Recharge on täyssähköversio XC40-mallista, joka voitti ensimmäisenä Volvona arvostetun Vuoden auto Euroopassa -palkinnon. Sähköauto perustuu Volvon ja Geelyn kehittämälle modulaariselle CMA-alustalle.

Nelivetoinen XC40 Recharge tarjoaa yhdellä latauksella toimintasäteeksi yli 400 kilometriä (WLTP) ja kehittää tehoa 408 hevosvoimaa. Akku latautuu 80 prosentin kapasiteettiin noin 40 minuutissa pikalatausjärjestelmää käytettäessä.

Uusi Android-pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä tarjoaa asiakkaille ennennäkemättömiä muokkausmahdollisuuksia, helppokäyttöisyyttä sekä Googlen teknologiaa ja palveluita, kuten Google Assistant, Google Maps ja Google Play Kauppa.

XC40 Recharge vastaanottaa suuremmat ohjelmisto- ja käyttöjärjestelmäpäivitykset langattomasti.

Volvon turvallisuusinsinöörit ovat käyttäneet työssään perustana alkuperäisen XC40-mallin erinomaisia turvallisuusominaisuuksia, mutta sähköauton eturakennetta on muokattu ja vahvistettu polttomoottorin puuttumisen vuoksi.

Akusto on suojattu turvakehikolla, joka on upotettu auton korirakenteen keskiosaan. Sijainti auton lattiassa madaltaa painopistettä, mikä suojaa paremmin auton ympäripyörähtämiseltä.

Sisäpuolella innovatiivinen toimivuutta korostava lähestymistapa on mahdollistanut runsaat säilytystilat esimerkiksi ovissa ja tavaratilassa. Koska autossa ei ole polttomoottoria, siihen on voitu lisätä säilytystilaa myös konepellin alle.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

2 KOMMENTIT

    • Pertti, vaatii noin vuoden verran harjoittelua sähköautolla, ennen kuin oppii arvostamaan sitä miksi kaikki neliveto-sähköautot ovat parempia autoja kuin polttomoottoriautot.

      Lyhyellä koeajolla et opi autosta mitään kiinnostavaa. Siksi sähköautoja ei kannata edes koeajaa ennen ostoa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here