Volvolta neljä uutta kuorma-autoa

Volvo Trucks tuo markkinoille neljä uutta kuorma-autoa, jotka Volvon tiedotteen mukaan painottavat kuljettajan työympäristöä, turvallisuutta ja tuottavuutta.

Volvo Trucksin toimituksista noin kaksi kolmasosaa koostuu neljästä raskaasta kuorma-autosta: Volvo FH, FH16, FM ja FMX.

Kuljetusten kasvava kysyntä lisää paineita löytää ammattitaitoisia kuljettajia kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi Euroopassa on arvioitu, että noin 20 prosenttia kaikista kuljettajapaikoista on täyttämättä.

Volvo Trucks haluaa auttaa asiakkaitaan rekrytoimaan parhaita kuljettajia ja pitämään heidät palveluksessa.

Siksi uusien kuorma-autojen kehittämiseen panostetaan – niistä halutaan aiempaa turvallisempia, tehokkaampia ja houkuttelevampia työvälineitä päteville kuljettajille.

Volvo Trucks -valikoiman erilaisiin kuorma-automalleihin on saatavilla useita erilaisia ohjaamoja, ja kuorma-autot voidaan optimoida useisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Ohjaamo on usein kaukokuljetuksia tekevän kuljettajan toinen koti. Aluekuljetuksissa se toimii usein liikkuvana toimistona, kun taas maansiirtokäytössä olevat kuorma-autot ovat kestäviä, käytännöllisiä työkaluja.

Siksi näkyvyys, mukavuus, ergonomia, melutaso, ohjattavuus ja turvallisuus olivat keskeisessä asemassa uusia kuorma-automalleja kehitettäessä.

Myös kuorma-auton ulkopuolta on uusittu vastaamaan uusien kuorma-autojen ominaisuuksia ja muodostamaan houkutteleva kokonaiskuva.

Uudesta, aiempaa tilavammasta ohjaamosta näkee paremmin – Volvo FM ja Volvo FMX

Uudessa Volvo FM:ssä ja Volvo FMX:ssä on aivan uusi ohjaamo ja useita samoja mittaristotoimintoja kuin isommissakin Volvo-virkaveljissään.

Sisätilaa on lisätty kuutiometri, mikä parantaa käyttömukavuutta ja tuo lisää työtilaa. Näkyvyys on nyt entistäkin parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta.

Ohjauspyörässä on ohjauspylvään säätömahdollisuus, jolla ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja lisää vuoteen alla olevaa säilytystilaa.

Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä.

Ohjaamon mukavuutta on tehostettu myös eristyksellä, joka pitää kylmän, lämmön ja melun poissa. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä kaikissa olosuhteissa.

Kaikissa malleissa on uusi kuljettajan käyttöliittymä

Kuljettajan alueella on aivan uusi käyttöliittymä tiedonsiirtoon ja viestien välitykseen. Se helpottaa eri toimintojen seuraamista ja hallintaa ja vähentää näin stressiä ja häiriötekijöitä.

Mittaristo on täysin digitaalinen, ja siinä on 12-tuumainen näyttö, josta kuljettaja voi valita tarvitsemansa tiedot vaivatta milloin tahansa.

Kuljettaja yltää helposti myös lisävarusteena saatavaan 9-tuumaiseen sivunäyttöön, johon saa infotainment-järjestelmän, navigointijärjestelmän, kuljetusten tietojärjestelmän ja kameroiden seurannan.

Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

Parannetut turvajärjestelmät auttavat välttämään onnettomuuksia

Turvallisuutta on parannettu esimerkiksi Volvo FH:n ja Volvo FH16:n mukautuvilla kaukovaloilla. Järjestelmä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla automaattisesti tietyt led-kaukovalojen osat käytöstä silloin, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä.

Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa nollavauhdissa toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin, joka aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla.

Uudessa kuorma-autossa on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä, jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat.

Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto.

Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa.

Näkyvyyttä voi täydentää myös sivunäyttöön kuorma-auton sivua kuvaavalla apukuljettajan puolen kameralla.

Tehokkaat moottorit ja vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut

Kuljetusyritykset huomioivat niin ympäristön kuin taloudenkin. Koska kaikkiin ilmastonmuutosongelmiin vastaavaa yksittäistä energianlähdettä ei ole ja koska eri kuljetussegmentit ja ‑tehtävät edellyttävät erilaisia ratkaisuja, erityyppisiä voimansiirtoratkaisuja käytetään edelleen rinnakkain myös tulevaisuudessa.

Volvo FH ja Volvo FM ovat saatavilla useilla markkina-alueilla Euro 6 -yhteensopivalla kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla.

Sen polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat Volvon vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla, mutta sen ilmastovaikutukset ovat merkittävästi pienemmät.

Kaasumoottori toimii joko biokaasulla, joka voi jopa nollata hiilidioksidipäästöt, tai maakaasulla, joka voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia Volvon vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna.

Tämä koskee ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”.

Uuteen Volvo FH -autoon voidaan asentaa myös I-Save -pakettiin kuuluva tehokas Euro 6 -dieselmoottori.

Tämä paketti voi Volvon mukaan säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi.

Myös Euro 3- ja Euro 5 -versioita on parannettu esimerkiksi Volvo Torque Assist -toiminnolla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE // 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Sähköä ilmassa

Hyvä kysymys!