Volvo Trucks kehittää jatkuvasti aktiivisia turvajärjestelmiään suojatakseen haavoittuvia tienkäyttäjiä kuten pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, tavoitteenaan ottaa askeleita kohti yhtiön pitkän aikavälin visiota nollaa onnettomuutta Volvo-kuorma-autoilla.
Viimeisin esimerkki on Volvon aktiivinen sivutörmäysten välttämistuki, jossa avainsanana on aktiivisuus. Tämä on kehitystä nykyiseen turvajärjestelmään, johon on lisätty aktiivinen jarrutustoiminto.
Järjestelmä voi varoittaa kuljettajaa käyttämällä tutka-antureita lähestyvien pyöräilijöiden havaitsemiseen. Tämän lisäksi se voi nyt myös tarvittaessa jarruttaa aktiivisesti kuorma-autoa välttääkseen törmäyksen pyöräilijöihin, kun kuorma-auto kääntyy matkustajan puolelle.
”Kuorma-autot ovat osallisena 15 prosentissa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista ja kaupunkiliikenne voi olla haastavaa jopa kokeneimmalle kuorma-auton kuljettajalle”, sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja.
”Me Volvo Trucksilla pyrimme jatkuvasti parantamaan kuorma-autojemme turvallisuussuorituskykyä suojellaksemme sekä kuljettajaa että muita tienkäyttäjiä. Tämä turvajärjestelmä, jonka tarkoituksena on suojella pyöräilijöitä kaupunkiympäristössä, on yksi uusimmista innovaatioistamme, joka vie meidät askeleen lähemmäksi pitkän aikavälin visiotamme nollaa onnettomuutta Volvo-kuorma-autoilla.”
Aktiivinen sivutörmäysten välttämistuki on asiakkaiden tilattavissa Volvo FH -mallistoon sekä FM- ja FMX-malleihin marraskuusta 2024 lähtien kaikilla markkina-alueilla maailmanlaajuisesti.
Seuraavan sukupolven hätäjarrutusjärjestelmä – useita vuosia lainsäädäntöä edellä
Toinen järjestelmä on Volvo Trucksin seuraavan sukupolven törmäysvaroitus ja hätäjarrutus. Tämä järjestelmä otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2012, ja sitä on parannettu jatkuvasti siitä lähtien. Se käyttää sekä kamera- että tutka-antureita kuorma-auton edessä olevan liikenteen tarkkailuun, ja jos törmäysvaara havaitaan, järjestelmä on suunniteltu varoittamaan kuljettajaa ja tarvittaessa jarruttamaan automaattisesti törmäyksen välttämiseksi tai lieventämiseksi.
Uusimpien parannusten ansiosta tämä järjestelmä voi havaita, varoittaa ja jarruttaa muiden ajoneuvojen lisäksi myös havaitessaan jalankulkijat ja pyöräilijät. Se on sertifioitu täyttämään edistyneitä hätäjarrujärjestelmiä koskeva uusi tiukempi eurooppalainen lainsäädäntö*, joka tulee voimaan vasta vuonna 2028. Lisäksi Volvo Trucksin järjestelmä jopa ylittää tulevan säännöksen niiden liikennetilanteiden osalta, joita se on suunniteltu kattamaan.
”Olemme iloisia nähdessämme, että lakivaatimukset toteutuvat oman näkemyksemme mukaisesti nollasta onnettomuudesta”, Berling sanoo.
”Volvo ei kuitenkaan odota lakivaatimuksia – jatkamme innovointia ja ylitämme lain vaatimukset uusilla toiminnoilla tukeaksemme omia kunnianhimoisia tavoitteitamme.”
Tämä automaattijarrujärjestelmä on vakiovarusteena Euroopassa kaikkiin FH-malleihin, FM- ja FMX-kuorma-autoihin vuodesta 2025 alkaen ja lisävarusteena maailmanlaajuisesti.
*02 muutossarja YK:n sääntöön nro 131 edistyneistä hätäjarrutusjärjestelmistä (Advanced Emergency Braking Systems AEBS)