Volvo lisää vähähiilidioksidipäästöisen teräksen* käyttöä kuorma-autoissaan. Teräs tuotetaan kierrätetyistä materiaaleista fossiilittomalla energialla ja sitä käytetään kymmenissä tuhansissa Volvon kuorma-autoissa ensi vuodesta lähtien.
Volvo oli maailman ensimmäinen kuorma-autovalmistaja, joka otti käyttöön tämän tyyppisen teräksen sähkökuorma-autoissaan vuonna 2022. Nyt yritys laajentaa vähähiilidioksidipäästöisen teräksen käytön kaikkiin voimansiirtoihin.
Uuden teräksen valmistaa ruotsalainen teräsvalmistaja SSAB ja se on nimeltään SSAB Zero. Teräs valmistetaan kierrätetyistä materiaaleista ja tuotetaan käyttämällä fossiilitonta sähköä ja biokaasua. Tämän seurauksena hiilidioksidipäästöt laskevat noin 80 % verrattuna tavalliseen teräkseen, joka tuotetaan käyttämällä fossiilista energiaa.
Ensi vuonna noin 12000 Volvo FH ja FM -kuorma-auton runkorakenteessa käytetään vähähiilidioksidipäästöistä terästä. Tämä säästää 6600 tonnia CO2e-päästöjä**. Kun vähähiilidioksidipäästöisen teräksen saatavuus paranee, laajennetaan sen käyttöä muihin kuorma-automalleihin ja kuorma-auton osiin.
Volvo suunnittelee myös korvaavansa muita kuorma-autojensa materiaaleja vähähiilidioksidipäästöisemmillä vaihtoehdoilla.
”Tämä on lisäaskel kohti nollapäästöistä visiotamme. Teräs on yksi päämateriaaleista kuorma-autoissamme. Pyrimme myös vaihtamaan muita materiaaleja, kuten alumiinin ja muovin, vähähiilidioksidipäästöisiin vaihtoehtoihin. Olemme ylpeitä voidessamme olla alan edelläkävijöitä kestävien materiaalien käytössä kuorma-autoissamme”, sanoo Volvo Trucksin tuotehallinta- ja laatujohtaja Jan Hjelmgren.
Puolet kuorma-autosta koostuu teräksestä
Hiilidioksidipäästöjen vähentämisen potentiaali on suuri, koska lähes puolet kuorma-autosta koostuu teräksestä (Volvo FH diesel -kuorma-autossa 47 %) ja se edustaa noin 44 prosenttia tuotannon CO2-päästöistä (cradle to gate) Volvo FH diesel -kuorma-auton 21 tonnin CO2e-päästöistä.
Volvo Group tekee yhteistyötä useiden toimittajien kanssa vähähiilidioksidipitoisen teräksen parissa. Vähähiilidioksidinen teräs tulee olemaan tärkeä täydennys perinteiselle ja kierrätetylle teräkselle Volvon kuorma-autoissa.
Volvo Trucks on sitoutunut Pariisin sopimukseen ja saavuttamaan arvoketjussaan kasvihuonekaasupäästöttömyyden viimeistään vuoteen 2040 mennessä.
”Pyrimme jatkuvasti pienentämään ilmastojalanjälkeämme entisestään. Olemme myös menossa kohti suurempaa kierrättämistä sekä toiminnassamme että kuorma-autoissamme. Monet tehtaistamme, kuljetuksistamme ja jälleenmyyjistämme käyttävät nykyään uusiutuvaa energiaa”, Hjelmgren sanoo.
Tiedot:
Päämateriaalit Volvo FH diesel -kuorma-autossa ovat teräs (47 %), valurauta (26 %), polymeerit (11 %) ja alumiini (8 %). Ne edustavat noin 44%, 26%, 14% ja 8% tuotannon CO2-päästöistä (cradle to gate) Volvo FH diesel -kuorma-auton 21 tonnin CO2e-päästöistä.
* Vähähiilidioksidipäästöinen teräs on teräs, jonka hiilidioksidipäästöjä on vähennetty merkittävästi (80 % tai enemmän) raaka-aineiden hankinnasta valmistusvaiheeseen
** CO2e-päästöt (CO2-ekvivalentit) sisältävät kaikki kasvihuonekaasupäästöt mukaan lukien esimerkiksi metaani