Volkswagenin R5-ralliauto mukana Espanjan MM-rallissa

Kahden vuoden kehitystyön ja yli 10 000 kilometrin testauksen jälkeen VW Polo GTI R5 tekee ensiesiintymisensä Rallin MM-sarjassa Espanjassa.

Polo GTI R5 -autojen ratissa nähdään norjalainen Petter Solberg kartanlukijanaan Veronica Engan sekä ranskalainen Eric Camilli kartanlukijanaan Benjamin Veillas.

Polo GTI R5 on kehitetty eritysesti yksityistalleja varten. Tämän luokan autoissa on noin 100 hv vähemmän tehoa kuin WRC-luokan autoissa.

Tämän lisäksi autojen teknologia on lähempänä sarjatuotantoautoja ja ne ovat myös merkittävästi edullisempi.

Konepellin alla on 1,6-litrainen turbomoottori suorasuihkutuksella, joka mahdollistaa alle 1 230 kiloisen ja neliovisen auton kiihtyvän 0–100 km/h 4,1 sekunnissa.

Vertauskuvallisesti puhuttaessa, Polo GTI R5 on Polo GTI:n isoveli. Vaikka Polon sarjatuotantoversio saattaa näyttää ralliveljeään enemmän pidättyväisemmältä, niillä on kuitenkin paljon yhtymäkohtia. Esimerkiksi moottori, joka molemmissa autoissa perustuu samaan EA288-perusmoottoriin.

Kuva: Volkswagen

Espanjan rallissa ajetaan 18 erikoiskoetta ja yhteensä 331,58 kilometriä.

Rallin yhdistämät asfaltti- ja soraerikoiskokeet ovat ainutlaatuisia WRC-ohjelmassa, ja siksi Volkswagen Motorsport päätti esitellä Polo GTI R5:n juuri Espanjassa.

Torstaina ajettiin Montjuicin kauniissa maisemissa, perjantaina on vuorossa kovaa ja pölyistä soratietä, kun taas lauantaina ja sunnuntaina siirrytään asfaltille ja vuoristoon.

Ralli merkitsee haastetta myös mekaanikoille: sorapäivän jälkeen heillä on iltahuollossa vain 75 minuuttia aikaa vaihtaa auton asetukset soralta asfaltille. Vaihdettavana on mm. alusta, jarrut ja vaihdelaatikko.

Heti Espanjan rallin jälkeen Hannoverin tehtaalla aletaan kokoamaan 15 yksityistallien Polo GTI R5 kilpa-autoa, joista 2 toimitetaan Suomeen PrintSport Oy:lle Lievestuoreelle.

Vuonna 2019 toimitetaan seuraavat 30–40 autoa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!