Volkswagen Passatin koko mallisto uudistui

Kuva: Volkswagen.

Uudistuneet Volkswagen Passatin myynti on alkanut Suomessa. Uudistus on muokannut Passatin ulkonäköä mutta suurin muutos on tapahtunut auton sisällä.

Tekninen päivitys tuo mukanaan mm. uuden kolmannen sukupolven infotainment-järjestelmän (MIB3) sisäänrakennetulla sim-kortilla, joka mahdollistaa uudet online-ominaisuudet. Uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät Passatista entistä turvallisemman, samalla voimalinja ja moottorit ovat uusiutuneet.

Suomessa Volkswagen Passatin Sedan ja Variant -mallit tulevat saataville kahdella varustelutasolla: Style ja R-Line.

Lisäksi Passatin mallistossa jatkavat itsenäisinä versioina Alltrack ja ladattava hybridi GTE.
Saksan perusmalli Passat-varustelutasolla ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan.

Kuva: Volkswagen.

Kaikissa malleissa on vakiovarusteina mm. ensimmäistä kertaa Volkswagenissa ohjeet suomeksi puhuva Discover Media -navigaattori 8 tuuman näytöllä, mukautuva vakionopeudensäädin jossa uutuutena ennakoivat ominaisuudet, App-Connect Apple CarPlay -älypuhelinliittymä, We Connect Plus palvelut (12 kk) ja monitoiminäyttö Premium sekä Travel Assist -varustepaketti, joka sisältää mm. uuden sukupolven kaista-avustimen.

Lisäksi jo Style varustelutasossa on vakiovarusteena led-ajovalot ja 17 tuuman alumiinivanteet. R-Line varustelutasossa on puolestaan mm. R-Line ulkonäköpaketti, IQ. Light-led-matriisiajovalot, lämmitettävä ohjauspyörä sekä 18 tuuman alumiinivanteet.

Lisävarusteina saataville tulevat mm. Area View -kamerajärjestelmä, perävaunun peruutusavustin, pysäköintiavustin, digitaalinen mittaristo navigaattorin yhteydessä sekä tanskalaisen Dynaudion äänentoistojärjestelmä Confidence.

Passatin uusi sähkömekaaninen jarrutehostin on optimoitu lyhyempiin jarrutusmatkoihin hätätilanteissa.

Aikaisemmin tällaista järjestelmää käytettiin vain ladattavassa hybridissä GTE:ssä mutta nyt se on käytössä kaikissa Passatin versioissa. Järjestelmä lisää mukavuutta ja turvallisuutta.

Tämän lisäksi sähkömekaaninen jarrutehostin takaa, että uuden Passatin jarrut reagoivat entistä nopeammin. Sähkömekaaninen jarrutehostin parantaa myös avustettua ajamista – mukautuva vakionopeudensäädin reagoi tehokkaammalla tavalla, kun jarrutustilanteita voidaan säädellä entistä tarkemmin.

Yhdessä ympäristönvalvontajärjestelmän jalankulkijatunnistuksen kanssa jarrutusmatka on vähentynyt 33 prosentilla, todetaan VW:n tiedotteessa. Mahdollisessa törmäystilanteessa sekä jalankulkijan onnettomuusriski että auton nopeus törmäyshetkellä pienenee huomattavasti.

Kuva: Volkswagen.

Viisi moottorivaihtoehtoa

Myynnin alkaessa saatavilla on viisi moottorivaihtoehtoa, kolme TSI-bensiinimoottoria teholuokissa 110 kW (150 hv), 140 kW (190hv) ja 200 kW (272 hv) sekä kolme TDI-dieselmoottoria teholuokissa 110 kW (150 hv), 140 kW (190 hv) ja 176 kW (240 hv).

Kaikki TSI- ja TDI-moottorivaihtoehdot täyttävät Euro 6d-TEMP – päästöstandardit ja kaikki moottorit on varustettu hiukkassuodattimella. Passat GTE puolestaan alittaa jo Euro 6d -päästönormin rajat, joita sovelletaan uusiin ajoneuvoihin vuodesta 2021 alkaen.

Myöhemmin markkinoille tulevat ladattava hybridi Passat GTE sekä 1,6 TDI –dieselmoottorilla varustettu versio.

Ladattava hybridit Passat GTE Sedan ja Variant tarjoavat tehoa 160 kW (218 hv). Passat Sedanin toimintamatka sähköllä on kasvanut 55 kilometriin (WLTP) ja Variantin puolestaan 56 kilometriin (WLTP).

Volkswagen Passatin uusi 110 kW:n (150 hv) 2,0 TDI Evo -dieselmoottori on uranuurtaja uuden sukupolven dieselmoottorien saralla ja hyötysuhteen parantamistoimien myötä sillä on entistä alhaisemmat CO2-päästöt.

Uudessa TDI-dieselmoottorissa on kaksoiskatalysaattorilla varustettu SCR-järjestelmä ja AdBluen kaksivaiheinen annostelu.

Passat GTE:n ja 1,6 TDI:n tekniset tiedot julkaistaan myöhemmin kyseisten malli-/moottoriversioiden myynnin alkaessa.

Passat Alltrack on itsenäinen malli joka yhdistää perinteisen Variantin ja SUV:n puolia. Passat Alltrack tarjoaa erityisen off-road-ajotilan, muunnellun voimalinjan korkeammalla maavaralla sekä jatkuvan nelivedon.

Volkswagen Passat Alltrack tulee saataville 2,0 TSI -bensiinimoottorilla, jonka teho on 200 kW (272 hv) sekä 2,0 TDI -dieselmoottoreilla teholuokissa 140 kW (190 hv) ja 176 kW (240 hv). Passat Alltrackissä on aina dsg-automaattivaihteisto.

Kuva: Volkswagen.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ja infotainment-järjestelmä

Volkswagenin uusi IQ.Drive-järjestelmäryhmä kokoaa yhteen kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Jo olemassa olevat teknologiat yhdistetään osittain uusiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Näihin kuuluvat mm. kaistanvaihtoavustin, Rear Traffic Alert, kaistanpitoavustin, ympäristönvalvontajärjestelmä jalankulkijatunnistuksella, perävaunun peruutusavustin ja pysäköintiavustin sekä hätätilanneavustin.

Passatin uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat Travel Assist -järjestelmä ja hätäohjausavustin sekä ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin.

Ruuhka-avustin yhdessä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa on vastuussa Travel Assist -järjestelmän pituussuuntaisesta ohjauksesta, kun taas kaistanpitoavustin ohjaa poikittaisia liikkeitä.

Ennen nämä ruuhka-avustimen toiminnot olivat käytössä 60 km/h nopeuteen asti, kun nyt uuden Travel Assist -järjestelmän avulla auto automatisoi ajamista aina 0–210 km/h nopeuksissa.

Travel Assist -järjestelmä aktivoidaan monitoimiohjauspyörästä napin painalluksella. Kun Travel Assist -järjestelmä on aktivoituna, mahdollistetaan automatisoitu ajaminen SAE 2-tasolle saakka.

Laillisista ja turvallisuussyistä kuljettajan täytyy kuitenkin aktiivisesti tarkkailla järjestelmää. Taatakseen tämän järjestelmä tarkkailee pitääkö kuljettaja käsiä ohjauspyörässä. Nyt tämä on kuitenkin paljon käytännöllisempää Volkswagen Passatin uuden kapasitiivisella ohjauspyörällä.

Nyt riittää, että kuljettaja pelkästään koskettaa ohjauspyörää, jolloin kapasitiivinen ohjauspyörän pinta tunnistaa, että auto on edelleen kuljettajan hallinnassa. Aiemmin kuljettajan täytyi käytännössä tehdä ohjauspyörällä pieni ohjaava liike.

Tämän lisäksi, mikäli kuljettaja päästää ohjauspyörästä irti yli 10 sekunnin ajaksi, auto antaa sarjan varoitusmerkkejä (visuaalinen, akustinen ja jarrusysäys). Viimeistään tällöin kuljettajan täytyy koskettaa ohjauspyörää, sillä muuten hätätilanneavustin aktivoituu ja Passat ohjataan automaattisesti pysähdyksiin.

Passatin uusia ominaisuuksista on myös hätäohjausavustin, joka lisää turvallisuutta väistötilanteissa.

Ensimmäistä kertaa Volkswageniin saatava avustin aktivoituu automaattisesti heti kun kuljettajan täytyy väistää estettä. Mikäli Passatin etuosassa sijaitseva tutkasensori havaitsee esteen, se varoittaa kuljettajaa sekä visuaalisesti että akustisesti.

Tyypillinen esimerkki tällaisesta tilanteesta on, jos edellä ajava auto tekee äkkipysähdyksen.

Perässä ajava kuljettaja tekee intuitiivisesti väistöliikkeen. Tällainen väistöliike on uudessa Passatissa nyt paljon nokkelampaa ja kontrolloidumpaa kuljettajaa avustavan järjestelmän suorittaman kohdistetun jarrutuksen ansiosta. Auto myös vakautuu, kun se ohjataan äkillisesti takaisin tielle ja mahdollinen kääntyminen estetään järjestelmän rajoissa.

Kolmannen sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä tekee ensiesiintymisensä Passatissa. Suomessa 8 tuuman Discover Media on vakiovaruste ja lisävarusteena saatavilla on 9,2 tuuman Discover Pro MIB3 radio-navigaatiojärjestelmä.

Ajantasaista tietoa navigaattoriin tuo online-liikennetiedot.

Navigaation menu-valikko on uudelleensuunniteltu ja se sisältää nyt neljä pientä symbolia. Lisäksi järjestelmässä on uutta teknologiaa ja palveluita, kuten musiikin suoratoistopalvelut, internet-radio, online-ääniohjaus ja Volkswagen We -online-palvelut sekä tulevaisuudessa myös pilvipalvelun kautta siirrettävät ajoneuvoasetukset.

Tietyt älypuhelimet voivat toimia myös ”mobiiliavaimena”, jolla voi sekä avata Passatin ovet että käynnistää auton. MIB3 on integroitu sulavasti myös uuteen digitaaliseen mittaristoon.

Digitaalinen mittaristo (lisävaruste) on kehittynyt huomattavasti aiemmasta Active Info Display -mittaristoista.

Korkeakontrastinen näyttö on selkeä ja muokattavuus ja käytettävyys on Volkswagenin mukaan nostettu täysin uudelle tasolle.

Uudella monitoimiohjauspyörällä voidaan yhdellä napin painalluksella käyttää kolmea erilaista näyttöä.

Digitaalinen mittaristo Digital Cockpit on 11,7 tuumainen ja tarjoaa entistä parempaa graafista suorituskykyä, suuremman pikselitiheyden, parannetun valoisuus-, väri- ja kontrastiominaisuudet.

Ensimmäinen näyttövaihtoehto tarjoaa kaksi interaktiivista pyöreää mittaria oikealla (kierrosluku) ja vasemmalla (nopeus). Kuljettaja voi valita mittareiden sisällön annetuista vaihtoehdoista.

Itsenäisesti personoitavan keskinäyttö sijaitsee näiden kahden mittariston keskellä. Kuljettaja voi vaihtaa digitaaliseen näyttöön vain View-nappia painamalla. Toinen painallus tekee kartasta koko näytön levyisen, jolloin esimerkiksi nopeus näytetään näytön alareunassa.

Uudet Volkswagen Passatit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille alkusyksystä 2019.

Hinnat alkaen 33 019 euroa (Passat Sedan, Style 1,5 TSI EVO 110 kW).

Volkswagen Passat Sedan ja Variant hinnastot ja lisävarustehinnasto.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here