Volkswagen esittelee tulevaisuuden sähköauton

Volkswagen kiihdyttää jälleen siirtymistä sähköiseen liikkumiseen Accelerate-strategian mukaisesti, tehden samalla kestävän liikkumisen mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle.

Vuonna 2025 Volkswagen tuo markkinoille – kaksi vuotta alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin – ID.-malliperheen mallin pienemmän kokoluokan segmenttiin. Auton arvioidaan maksavan noin 20 000 euroa.

Kuva: Volkswagen.

ID. Life -konseptiauto esiteltiin Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Konseptiauto antaa viitteitä siitä, miltä tulevaisuuden täyssähköauto voisi näyttää.

Pienemmän kokoluokan täyssähköisen kaupunkiauton visio keskittyy ihmisten ympärille ja yhteisölliseen kokemukseen. Konseptiauto yhdistää kestävän kehityksen ja digitalisaation erittäin joustavaan käyttökokemukseen: ID. Life -konseptiauto voi esimerkiksi muuntautua elokuvateatteriksi tai pelikeskukseksi.

Yksinkertaista muotoilua

ID. Life -konseptiauton muotoilu on yksinkertaista ja korkealaatuista. Koriste-elementeistä ja lisäosista on luovuttu, samoin monimutkaisesta eri materiaalien yhdistämisestä.

Auton rungon, lasipintojen ja katon horisontaalinen linja korostaa myös muotoilun puristista ulkonäköä.
ID.Life -konseptiauton yksilöitävä ja irrotettava katto on valmistettu ilmatyynytekstiilikennoista, jotka luovat sekä tunteen ilmavuudesta että vähentävät auton painoa.

Kuva: Volkswagen.

Sähkömoottori etuakselilla. ID. Life -konseptiauto perustuu Volkswagenin täyssähköautojen pienempään varianttiin MEB-alustarakenteesta, joka on suunniteltu erityisesti pienemmän kokoluokan autosegmenttiin.

Tämä on ensimmäinen kerta kun MEB-alustarakenteeseen perustuva malli on etuvetoinen. ID. Life -konseptiauton sähkömoottori tuottaa tehoa 172 kW (234 hv) ja se kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa. Sen 57 kWh akku tarjoaa puolestaan noin 400 kilometrin toimintamatkan (WLTP).

Luonnonmukaiset ja kierrätetyt materiaalit

ID. Life -konseptiauton ympäristöä säästävä luonne on nähtävissä erityisesti valituissa materiaaleissa ja maalipinnoissa. Auton korin selkeissä pinnoissa on käytetty puulastuja ja bio-kovettimia, jotta on saatu aikaan luonnollinen väri.

Katossa ja auton etuosassa käytetty ilmatyynytekstiili on valmistettu kokonaan kierrätetyistä muovipulloista. Sisäpuolella kojelauta ja takaistuinten ympäristö on puuta.

Kuva: Volkswagen.

Istuinten pinnat ja oven pehmusteet ovat puolestaan ArtVelours Eco -kangasta. Bioöljy, luonnonkumi ja riisinkuoret ovat esimerkkejä materiaaleista, joita on käytetty ID. Life -konseptiauton renkaissa.

Monikäyttöiset sisätilat

ID. Life voidaan esimerkiksi muuntaa elokuvateatteriksi tai pelikeskukseksi kädenkäänteessä. Auto on varustettu videopelikonsolilla ja projektorilla, sekä valkokankaalla, joka levittäytyy kojelaudasta tarvittaessa.

Muut laitteet voidaan yhdistää tarvittaessa 230 voltin / 16 ampeerin virtalähteeseen. Istuinmuotoilu on myös erittäin joustava – ideana on pitää auto kumppanina kaikissa tilanteissa ja elämäntyyleissä.

Kuva: Volkswagen.

Etuistuin voidaan esimerkiksi taittaa kokonaan alas, sama koskee myös takaistuinta. Tämä tarjoaa useita mahdollisuuksia elokuvateatterin eri istumajärjestyksistä aina noin kahden metrin pituiseen vuoteeseen tai suurimpaan mahdolliseen tavaratilaan.

Innovatiivinen ja digitaalinen toimintokonsepti

Kamerat ja näyttö korvaavat sekä ulko- että sisäpeilit. Tarpeellisia ajotoimintoja kontrolloidaan kosketusnäytöstä, joka sijaitsee kuusikulmaisessa, ylhäältä avoimessa ohjauspyörässä sekä älypyhelimen avulla, joka voidaan integroida auton käyttöjärjestelmään.

Kuva: Volkswagen.

Henkilökohtaisia laitteita – kuten älypuhelin tai tabletti – voidaan käyttää esimerkiksi navigaatiojärjestelmän toimintoihin. Laitteisiin tallennetut musiikki, elokuvat ja pelit ovat myös käytettävissä ja heijastettavissa valkokankaalle.

Accelerate-strategia kiihdyttää muutosta sähköiseen liikkumiseen. Pienemmän kokoluokan täyssähköinen ID.-malli on jälleen yksi askel kohti täyssähköistä liikkumista. Vuoteen 2030 mennessä Volkswagen aikoo lisätä täyssähköisten mallien myynnin osuuden Euroopassa lähes 70 prosenttiin ja Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa noin 50 prosenttiin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Volkswagen.

Kuva: Volkswagen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!