Viisi yleisintä syytä olla ostamatta nyt sähköautoa

Sähköinen liikkuminen esimerkiksi sähkö- ja hybridiautojen sekä pienempien sähköajoneuvojen muodossa yleistyy jatkuvasti. Uudenlaiset ajoneuvot tuovat muutoksia kuluttajien arkeen ja vaativat lisäksi autokorjaamoilta erityisosaamista.

Vahinkokorjaamo Autoklinikka, jonka palvelutarjonta kattaa kaikkien automerkkien sähkö- ja hybridiautojen kolari- ja lasivaurioiden korjaukset, selvitti vuoden 2023 alkaessa suomalaisten asenteita sähköauton hankintaan liittyen.

Noin 32 % kyselyyn vastanneista olisi valmis ostamaan sähköauton, mikäli auton hankinta olisi juuri nyt ajankohtainen. Samalla kuitenkin selvä enemmistö, 68 % vastaajista, jättäisi vielä sähköauton hankkimatta.

Ikäluokittain tarkasteltuna avoimimpia hankinnalle ovat 18–24-vuotiaat (41 %). Asuinseuduista pääkaupunkiseudulla on eniten suomalaisia, jotka olisivat valmiita ostamaan sähköauton (37 %), ja vähiten ostovalmiutta löytyy Itä-Suomesta (26 %).

Tutkimuksen perusteella viisi yleisintä syytä olla ostamatta sähköauto juuri nyt ovat:

  1. Kokemus, että sähköauton toimintamatka sekä saatavilla oleva latausverkosto rajoittaisivat ajamista liikaa (15 %)
  2. Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa (15 %)
  3. Kokemus, että sähköautot ovat polttomoottoriautoja kalliimpia (14 %)
  4. Sähkön korkea hinta ja sähköntuotannon mahdollinen riittämättömyys (9 %)
  5. Vahvempi luottamus perinteiseen teknologiaan (8 %)

– Huolet toimintamatkoista ja latausverkostoista ovat varmasti vanhimpia sähköauton hankintaa jarruttavia tekijöitä – eikä välttämättä suotta. Vaikka täydellä latauksella saavutettavat toimintamatkat kasvavatkin jatkuvasti, olen ainakin itse havainnut, että samalla myös ruuhkat latauspisteillä ovat kasvaneet sähköautokannan kasvun myötä. Latausverkosto ei siis välttämättä pysty laajenemaan samaa tahtia autokannan kanssa, myyntijohtaja Pentti Oksanen Autoklinikalta toteaa.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

– Yllättävää sen sijaan oli, etteivät tämänhetkiset sähkön hinnat olleet korkeammalla sähköauton hankintaa jarruttavien syiden listalla. Toki sähköautoilun päivittäiset kulut jäävät korkeilla sähkönhinnoillakin polttoainekuluja halvemmiksi. Sen sijaan olen kuullut monen pelkäävän esimerkiksi sähköautojen vahinkokorjauskuluja. Todellisuudessa eritoten pienemmissä vaurioissa korjauskulut ovat kuitenkin samalla tasolla niin sähkö- kuin polttomoottoriajoneuvojenkin välillä, Oksanen jatkaa.

Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

 

”Sähkön kallistumisesta huolimatta sähköauto on edelleen taloudellisesti kannattava”

Viime vuonna sähköautoja rekisteröitiin ensimmäistä kertaa dieselautoja enemmän

Sähköistymiseen vauhtia hankintatuista ja kierrätyspalkkiosta

4 KOMMENTIT

  1. Hyvä tilastotieto jolla ei ole todellisuuspohjaa , esim. 32% kyllä ja 68% ei ! Niin kaun kun laki ei kiellä polttomoottorilla ajoa mennään näillä . ps. BMW ja Alfa autoja joilla on ilo ajaa , kuten Mersullakin ! Säästäkää sähköä …

  2. Asun kerrostalossa, jonka kellarissa kahdessa kerroksessa autopaikkoja. Pelottavaa ajatella mitä tapahtuu jos siellä sattuu sähköauton tulipalo.

  3. Enpä ole yllättynyt, että pääkaupunkiseutulaiset ovat innokkaimpia sähköautojen hankkijoita. Hehän maksavat asumisestaankin järkyttäviä ylihintoja. Tämähän onnistuu, kun työnantajat maksavat siellä parempaa palkkaa samasta työstä kuin ns.maaseudulla. Ja ns. maaseudulla, eli muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvat maksavat pääkaupunkiseudun elämisen. Julkiset virastot ja yritysten pääkonttorit kun eivät tuota mitään, tuhlaavat vain muualla tuotettujen tuotteiden(mm.vientituotteet) tulokertymän.

    Itä-Suomessa on selkeästi järkevimmät ihmiset.

  4. Vetytankkausasemat ja vetyautot ovat tulossa myös Suomeen.
    Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km yhdellä vetytankillisella.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän