Viime vuonna viidenkympin villitys johti aiempaa useammin autokaupoille

Viisikymppinen autoilija on hankkinut auton viimeisen vuoden aikana huomattavasti useammin kuin sitä edellisen vuoden aikana, kertoo Kamuxin tuore Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus.

Näyttääkin siltä, että pandemiavuoden aikana viidenkympin villitystä toteutettiin aiempaa enemmän autohankinnan muodossa.

Vuosi sitten vain 13 prosenttia 45–54-vuotiaista vastaajista ilmoitti omistaneensa nykyisen autonsa alle vuoden verran. Yhdelläkään toisella ikäryhmällä ei tuolloin ollut alhaisempaa prosenttilukemaa tarkasteltaessa tuoreiden autohankintojen osuutta.

Uusimmassa, helmikuussa 2021 valmistuneessa Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksessa ikäryhmän vastaava prosenttiosuus on kuitenkin kasvanut viidellä prosenttiyksiköllä 18 prosenttiin. Vain nuorimmassa, eli 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä (19 %) useampi on hankkinut auton viimeisen vuoden aikana.

– Koronavuosi on kiihdyttänyt viidenkympin tienoilla olevien vastaajien autonhankintaa. Loman ja vapaa-ajan viettäminen on keskittynyt kotimaahan. Liikkuminen mökille, harrastuksiin tai luonnonhelmaan sujuu kätevästi autolla. Meidän havaintojen mukaan haussa on oman elämän tarpeisiin sopiva järkevä autovalinta, kertoo Kamuxin maajohtaja Ilkka Virtanen.

Muissa ikäryhmissä autohankinnat harvinaistuivat

Viisikymppiset ovat tutkimuksen ainoa tarkasteltu ikäryhmä, jossa tuoreiden autohankintojen osuus kasvoi vuoden takaisesta. Osuus on sitä vastoin tippunut eritoten nuorimpien aikuisten, eli 18–24-vuotiaiden keskuudessa: vuosi sitten joka kolmas heistä ilmoitti hankkineensa autonsa korkeintaan vuotta aiemmin, nyt näin vastasi vain joka viides.

– Koronan mukanaan tuoma epävarmuus on saattanut heijastua erityisesti nuoreen ikäpolveen, niin että auton hankkiminen on ollut erityisen tarkan harkinnan alla, Virtanen pohtii.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän