Veho myy Citroën-toiminnot Baltiassa ja Honda-jälleenmyynnin Virossa Auto-Bonílle

Veho on allekirjoittanut sopimuksen Bassadone Automotive Nordic –yhtiöryhmään kuuluvan Auto-Bon Oy:n kanssa yrityskaupasta, jolla se myy virolaisen tytäryhtiönsä Veho Eesti AS:n.

Auto-Bon Oy maahantuo, markkinoi ja myy jälleenmyyjäverkostonsa välityksellä Citroën- ja Peugeot-merkkisiä henkilö- ja tavara-autoja, niiden varaosia, tarvikkeita ja niihin kytkeytyviä palveluita kuluttajille Suomessa ja Peugeotin osalta myös Baltiassa.

Lue myös: Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton

Veho Eesti perustettiin vuonna 1992. Yhtiön liiketoiminta koostuu Citroën-henkilö- ja -hyötyajoneuvojen maahantuonnista Virossa, Latviassa ja Liettuassa sekä Citroënin-jälleenmyynnistä ja huollosta Virossa.

Lisäksi yhtiö toimii Hondan jälleenmyyjänä Tallinnassa. Veho Eestin liikevaihto vuonna 2018 oli 74 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli vuoden 2018 lopussa 121 työntekijää.

Kaikki liiketoimet niin Virossa, Latviassa kuin Liettuassa jatkuvat toistaiseksi ennallaan, kunnes paikalliset kilpailuviranomaiset hyväksyvät kaupan.

Kaupalla ei tule olemaan vaikutusta vähittäismyynnin tai maahantuonnin toimintoihin, olemassa oleviin työsuhteisiin tai Citroën- / Honda-asiakkaisiin. Kaikki Veho Eesti AS:n nykyiset työntekijät siirtyvät uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Lue myös: Suomen maahantuoja aloittaa Peugeot–autojen maahantuonnin myös Baltiassa

Auto-Bon Oy on vuodesta 2017 alkaen maahantuonut Citroën, DS ja Peugeot –merkkisiä henkilö- ja hyötyajoneuvoja Suomeen. Kesällä 2018 hankittiin Viron Peugeot-maahantuontitoiminnot osaksi Auto-Bon Oy:tä ja perustettiin Auto-Bon Baltic OÜ.

Peugeotin myynti Baltian maissa on kuluvan vuoden aikana kasvanut 15 % vuoden 2018 vastaavaan aikaan verrattuna. Yhteensä uusia Peugeot-merkkisiä autoja on Baltiassa myyty vuoden 2019 syyskuuhun mennessä 3 826 kappaletta. Tämä tarkoittaa 4,81 % markkinaosuutta, joka koostuu 3,95 % henkilöautojen markkinaosuudesta ja 11,34 % markkinaosuudesta hyötyajoneuvomarkkinoilla.

Citroënin markkinaosuus oli vastaavasti 3,43 %, koostuen 2,41 % osuudesta henkilöautojen myynnissä ja hyötyajoneuvojen markkinaosuuden ollessa 11,24 %. Kasvua vuoteen 2018 on 8,79 %, joka tarkoittaa 2 734 myytyä Citroën-merkkistä autoa ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana. Hondan markkinaosuus Baltian alueella on 1,32 % 1 051 kappaleen myynnillä.

Osapuolet ovat sopineet, etteivät julkaise kauppahintaa tai muita kauppaan liittyviä yksityiskohtia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän