Asiantuntija antaa seitsemän täsmävinkkiä rattiväsymyksen selättämiseen

Kuva: Neste.

Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan omaan virkeystasoon on syytä kiinnittää huomiota, kun valo on vähissä ja epävakaiset sääolot vaivaavat. Unenpuutteen lisäksi väsymystä voivat aiheuttaa sumu, sade, lumi, jonossa ajaminen, pitkät ajorupeamat ja yksitoikkoinen ajo.

Valtonen muistuttaa, että lähtökohtaisesti väsymys matkan aikana torjutaan etukäteen ennakoimalla.

– Jos väsymys kuitenkin yllättää kesken ajon, niin paras keino sen taltuttamiseen on matkan keskeyttäminen. Jos se ei ole mahdollista, kannattaa juoda jotain kofeiinipitoista, kuten kahvia, ja ottaa sen jälkeen 15–20 minuutin nokoset. Kofeiini alkaa vaikuttaa vasta parinkymmenen minuutin päästä nauttimisesta.

– Säännölliset pysähdykset ja esimerkiksi musiikin kuunteleminen ovat hyviä keinoja pysyä virkeänä, mutta kun oikeasti väsyttää, niin pienet torkut korjaavat tilannetta parhaiten, Valtonen summaa.

Tauko yhdistettynä kahviin on suosikkikeino väsymystä vastaan

Tauot ovat suomalaisten mielestä tärkeä osa automatkaa. Näin kertoo Neste K -liikenneasemaketjun teettämä kysely*, jossa kartoitettiin suomalaisten autoiluun liittyviä tapoja ja asenteita.

Kyselyn vastaajista enemmistölle (58 %) pysähdykset ovat tärkeä osa matkaa. 31 prosenttia vastaajista pysähtyy pidemmän matkan aikana keskimäärin kahden tunnin välein. Puolet vastaajista (54 %) käyttävät taukoon noin 30 minuuttia. 37 prosenttia selviää tauosta 15 minuutissa tai nopeammin.

Lue myös: Suomalaiset ajavat väsyneinä ja kännykkä kädessä!

Kun väsymyksen tunne valtaa kesken ajon, luottokeino sitä vastaan taistelemisessa on kahville pysähtyminen (78 %). Muita suosittuja keinoja ovat musiikin kuunteleminen (40 %) ja ikkunan avaaminen (37 %).

Vain 13 prosenttia kertoo nukkuvansa pienen hetken. Myös itseä kasvoille läpsiminen, happihyppelylle pysähtyminen tai auton ilmastoinnin viileälle kääntäminen mainittiin keinovalikoimassa.

Kyselyn vastaajista puolet (53 %) autoilee mieluiten yksin. Seuran mukaan ottamista kannattaa kuitenkin harkita erityisesti pidemmillä matkoilla: Liikenneturvan Juha Valtosen mukaan pirteä matkaseura on myös tehokas keino väsymyksen torjumiseen.

Asiantuntijan 7 täsmävinkkiä väsymystä ja rattiin nukahtamista vastaan:

  1. Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän.
  2. Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.
  3. Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.
  4. Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
  5. Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.
  6. Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01–06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.
  7. Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.

*Neste K:n teettämään online-kyselyyn vastasi K-Kylä-asiakasyhteisössä 12.–28.7.2019 yhteensä 1180 iältään 18–70-vuotiasta K-Plussa-asiakasta. Kyselyn toteutti K-ryhmä tutkimusyritys Nepan kanssa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here