Uusi Toyota Yaris tulee Suomeen vuoden kuluttua — tältä se näyttää

Kuva: Toyota.

Toyota esittelee täysin uuden Yaris-mallin Tokion autonäyttelyssä. Valtavan pitkän perinnön siivittämä uutuusmalli tuo ensimmäistä kertaa TNGA-alustarakenteen B-segmentin malleihin.

Autoalalle lähes poikkeukselliseen tyyliin uusi malli on ulkopituudeltaan edeltäjäänsä 5 mm lyhyempi, mutta 50 mm kasvanut akseliväli mahdollistaa hyvät sisätilat auton pysyessä kuitenkin näppäränä käsitellä ahtaissakin kaupunkiolosuhteissa.

Kuva: Toyota.

Uuden alustarakenteen myötä auto on edeltäjäänsä 40 mm matalampi ja 50 mm leveämpi. Sisätiloissa tilantuntu on parantunut entisestään, sillä istuinkorkeus on matalammalla ja kasvanut leveys antaa tilaa vierekkäin istuville.

Muotoilussa otetaan kaikki irti TNGA-alustarakenteen antamista vapauksista korin ja sen osien muotojen suhteen.

Muillakin osa-alueilla TNGA tuo uuteen Yaris-malliin jo muista Toyota-malleista tuttuja ominaisuuksia ja elementtejä. Matala ja erittäin jäykkä korirakenne vie ajettavuuden aivan uudelle tasolle mahdollistaen mm. aiempaa laajemmat säätömahdollisuudet etuistuimiin.

Toisaalta uuden korirakenteen myötä uudelleensuunnitellut McPherson-etutuennan ja yhdystukirakenteisen takapyörien tuennan hyödyt tulevat esiin niin normaalissa, jokapäiväisessä ajossa kuin dynaamisemmassa ajossa sekä ääritilanteissa.

Kuva: Toyota.

Voimalinjoissa tärkein kehityskohde on Toyotan tyyliin uusi hybridijärjestelmä. Neljännen sukupolven hybridivoimalinja rakentuu 1,5-litraisen, kolmisylinterisen vapaastihengittävän bensiinimoottorin ympärille.

Jokainen järjestelmän komponentti on kehitetty uusimman sukupolven oppien mukaisesti, ja niinpä lukemat puhuvatkin puolestaan: polttomoottorin terminen hyötysuhde on 40 %, mikä osaltaan siivittää noin 15 % suurempaan teholukemaan mutta 20 % pienempään polttoaineenkulutukseen.

Enemmän tietoa uuden Toyota Yaris -mallin varusteista ja ominaisuuksista julkaistaan lähempänä sen saapumista Suomeen, mikä tapahtuu syksyllä 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Toyota.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here