Historian havinaa: Škodan ensimmäinen VW-yhteistyönä syntynyt malli valmistui tasan 25 vuotta sitten

Škoda Felician valmistus alkoi Mladá Boleslavin tehtaalla 17. lokakuuta 1994.

Favorit-mallin seuraaja oli 25 vuotta sitten ensimmäinen Škoda, joka syntyi Volkswagen-yhteistyön tuloksena.

Škoda Auton historian uusi vaihe alkoi neljännesvuosisata sitten Škoda Felician myötä. Škoda oli visuaalisesti modernisoinut automallinsa Favorit, Forman ja Pickup ennen liittymistään Volkswagen-konserniin vuonna 1991.

Kuitenkin vasta Felicia-mallista tuli Škodalle käännekohta: sen teknisesti vaativassa suunnittelutyössä kehitettiin edeltäjämalliin verrattuna 1 187 uutta osaa. Felicia-malleissa hatchback, Combi, Pickup, Vanplus ja Fun moderni tekniikka yhdistyi uuteen, suuret sisätilat mahdollistavaan muotoiluun ja hyvään vastineeseen rahalle.

Ensimmäiset Felicia-mallit kastettiin Vltava-joen vedellä

Viidenkymmenen kappaleen esisarjan valmistus käynnistyi Vrchlabín tehtaalla 5. syyskuuta 1994. Näiden autojen valmistamisesta saadut kokemukset auttoivat Felicia-tuotantolinjan optimoinnissa Mladá Boleslavin tehtaalla, jossa tuotanto alkoi maanantaina 17. lokakuuta.

Ensimmäinen sarjavalmistettu auto rullasi linjalta samana päivänä kello 10.20. Yhdeksän päivää myöhemmin, lokakuun 26. päivänä 1994, Škoda esitteli yleisölle kolme uutta Felicia hatchback -mallia – autot olivat Tšekin lipun väriset. Prahan pormestari kastoi autot Vltava-joen vedellä Prahan kuuluisalla Kaarlen sillalla.

Škoda oli huolellisesti valinnut uuden automallinsa nimen: nimi viittaa 1950-luvun lopun ja 1960-luvun alun ikoniseen cabriolet-malliin, ja lisäksi nimi juontaa latinan kielen onnea tarkoittavasta sanasta ’felicitas’.

Juuri siksi Škoda Auto lahjoitti yhden näistä autoista Ondráčekin perheelle, johon oli syntynyt neloset lähes samanaikaisesti Felicia-mallien kastamisen kanssa.

Osien valmistuksen ja kokoonpanon tiukat laatuvaatimukset

Viisiovinen hatchback oli peräti 40 millimetriä pidempi ja 15 millimetriä leveämpi kuin edeltänyt Favorit-malli. Tavaratilakin oli 21 litraa suurempi. Korista oli tehty huomattavasti jäykempi, mikä yhdessä uusien pyöränkannattimien, edelleen kehitetyn etuakseligeometrian ja taka-akselin kallistuksenvakaajan kanssa teki autosta selvästi hiljaisemman ja jousitukseltaan mukavamman.

Lisäksi uusilla rakenteilla saavutettiin parempi kolariturvallisuus, minkä saksalaisen TÜV:n törmäystestit vuonna 1995 osoittivat. Uuden automallin osien valmistus ja kokoonpanolinja täyttivät tiukat laatuvaatimukset. Sen todisti ISO 9002 -laatujärjestelmäsertifiointi.

Mladá Boleslavin tehdasalueella sijaitseva moottoritehdas oli Škoda Auton ensimmäinen tehdas, joka täytti nämä korkeat vaatimukset.

Škoda Felicia -malliston perusmoottori oli nelisylinterinen bensiinimoottori iskutilavuudeltaan 1289 cm3. Sen tehoversiot olivat 40 kW (54 hv) ja 50 kW (68 hv). Tehokkaampi 1.6 MPI -moottori kehitti tehoa 55 kW (75 hv), ja 1,9-litrainen dieselmoottori 47 kW (64 hv) tuli tuotantoon vuonna 1995.

Tavara-autoversiot täydensivät menestystä

Vuonna 1995 Škoda laajensi Felicia-mallistoa tilavalla Felicia Combi -farmarimallilla. Saman vuoden elokuussa Kvasinyn tehtaalla aloitettiin Felicia Vanplus ja Felicia Pickup -jakeluautomallien valmistaminen.

Lisäksi valmistettiin noin 4 000 kappaletta Felicia Fun -vapaa-ajanautoa, joka perustui avolavamalliin. Se oli monikäyttöinen, 2+2-paikkainen ja keltainen.

Tavara-autoversiot olivat erittäin suosittuja: niitä Škoda valmisti vuosina 1996‒2000 lähes 19 000 kappaletta Latinalaisen Amerikan markkinoille mallinimellä Volkswagen Caddy.

Monet nykyaikaiset lisävarusteet tulivat Škoda-automallistoon Felician myötä. Näitä olivat esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut, jopa yhdeksän turvatyynyä, ilmastointilaite, ohjaustehostin, etuistuimien korkeussäätö ja lämmitys, korkealaatuiset verhoilukankaat ja ajotietokone.

Vuonna 1995 yrityksen perustamisen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Škoda esitteli ylellisen erikoismallin Felicia Laurin & Klement. Myös muita erikoismalleja syntyi vuosien mittaan, kuten vuoden 1996 kesäolympialaisten aikaan esitelty Felicia Atlanta. Huomiota herättävän muotoilun ja hintaan nähden runsaan varustelun ansiosta ne olivat erittäin suosittuja.

Felicia Kit Car -versio rallin maailmanmestaruussarjassa

Škoda Felicia -malliston monipuolisuus ylsi moottoriurheilun maailmaan saakka. Vuosina 1995‒1997 Felician Kit Car -versiolla ajettiin rallin maailmanmestaruussarjassa; tuloksena luokkansa kolmas sija.

Ruotsalainen Stiq Blomqvist kartanlukijanaan Benny Melander sijoittuivat vuonna 1996 Englannin RAC-rallin yleiskilpailussa kolmanneksi ja voittivat enintään kaksilitraisten Kit Car -autojen luokan.

Vuonna 1997 Škoda ylsi rallin maailmanmestaruussarjassa Felicialla luokassaan toiseksi. Vuodesta 1999 Octavia Kit Car ja Octavia WRC (World Rally Car) jatkoivat Felicia Kit Car -ralliauton menestystarinaa.

Helmikuussa 1998 Škoda julkisti Felician faceliftin. Malliuudistukset toivat mukanaan uudenmuotoiset, modernit ajovaloyksiköt ja uuden jäähdyttimen säleikön. Škodan pienempään automalliin tuotiin piirteitä uudesta muotokielestä, joka oli ensimmäisen kerran toteutettu aiemmin esitellyssä suuremmassa Octavia-mallissa.

Škoda Felicia -mallien valmistus päättyi kesäkuussa 2001. Felicioita valmistui kaikkiaan 1 401 489 kappaletta. Menestyksen tiellä jatkaa sen seuraajamalli, vuonna 1999 esitelty Fabia.

Škoda Felician tuotanto

Felicia                    1994–2001      915 843 kappaletta
Felicia Combi          1995–2001       351 905 kappaletta
Felicia Pickup         1995–2001       124 565 kappaletta
Felicia Fun/Vanplus 1996–2000            9 176 kappaletta
Yhteensä                                      1 401 489 kappaletta

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here