Honda tuo ensi vuoden puolella Suomeen uuden HR-V-mallinsa. Tänään auton esiversio käväisi Suomessa näytillä.
Honda HR-V:ssä ovat vain nimi ja koko ennallaan, sillä se on Hondan tiedotteen mukaan kaikilta ominaisuuksiltaan aiempaa kehittyneempi.
Uuden sukupolven HR-V täydentää Hondan Electric Vision -strategiaa, sillä ainoa voimalinja on hybridi. Hondan e:HEV-järjestelmässä yhdistyvät pieni kulutus, alhaiset päästöt ja dynaaminen suorituskyky. Sen jälkeen, kun uusi Civic esitellään vuonna 2022 Euroopassa, on kaikki Hondan mallisarjat täällä sähköistetty.
Hieman coupémainen
Uusi HR-V noudattaa Hondan nykyistä minimalistista muotoilufilosofiaa, missä pyritään pohjoismaiseen tapaan selkeisiin, puhtaisiin linjoihin. Keulassa säleikkö on korin värinen integroituen lähes huomaamattomaksi osaksi kokonaisuutta.
Uusilla mittasuhteilla sivuprofiiliin on tullut vähän coupémaisuutta, sillä katto laskee loivasti perää kohti tuoden ulkonäköön tyylikkyyttä. Takaovien kahvat on edelleen sijoitettu piiloon takapilareihin ja takaluukun kahva on integroitu taitavasti auton muotoihin.
Maavaraa on sentti enemmän kuin ennen ja korkeus on silti pienentynyt kahdella sentillä. Pyörät ovat aina 18-tuumaiset, mikä yhdessä koria suojaavien listojen kanssa tuo ulkonäköön maasturimaisuutta.
Korin aerodynamiikkaa on rakennettu monin tavoin tyylikkyydestä tinkimättä. Vähäiset asiat, kuten pieni lippa perässä ja sivuspoilerit tai takavalojen muoto auttavat kaikki ohjaamaan ilmavirtaa optimaalisesti auton takana. Tuloksena on Hondan mukaan parempi suuntavakavuus suurissa nopeuksissa ja pienempi kulutus.
Enemmän tilaa entisissä mitoissa
Jo edellinen Honda HR-V oli paljon ulkonäön luomaa vaikutelmaa tilavampi. Uuden HR-V:n ulkomitat eivät ole kasvaneet, mutta tilaa on vielä enemmän. Esimerkiksi takana jalkatila on kasvanut 35 mm, minkä lisäksi myös hartialeveyttä on runsaammin. Tilan tuntua matkustamoon tuovat lisäksi suuret ikkunat.
Perusrakenteessa polttoainesäiliö on keskellä niin, että HR-V:ssä on edelleen ns. taikaistuimet (Magic Seats).
Niissä selkänojan saa taitettua eteen, jolloin käytössä on aivan tasalattiainen suuri tavaratila. Korkeita esineitä voi kuljettaa helposti, kun takapenkin istuinosat nostetaan selkänojaa vasten. Silloin etuistuimien takana on korkea tila, jollaista ei kilpailijoihin saa.
Sisustuksen suunnittelussa Honda on noudattanut M/M-periaatetta (Man-Maximum, Machine-Minimum). Käytännössä se tarkoittaa, että kaiken teknologian ja muotoilun pitää palvella ajajaa ja matkustajia. Toteutus näkyy selkeässä ohjaamossa, missä kaikki hallintalaitteet ovat helposti kuljettajan saavutettavissa. Esimerkiksi ilmastointilaitteen säätimet ovat hyvin selkeät ja perinteiset kierrettävät säätöpyörät.
Kosketusnäyttö on nostettu niin korkealle, että sitä on helppo katsoa ja käyttää. Auton omistaja voi yksilöidä näytön sisällön mieleisekseen niin, että tärkeimmät kuvakkeet ovat lähimpänä häntä. Reititin pitää huolen siitä, että kaikki matkustajat voivat olla jatkuvasti yhteydessä sosiaaliseen mediaan.
Itselataava hybridi
Täysin uusi Honda HR-V on aina itselataava hybridi, jossa on Atkinson työtavalla toimiva 1,5-litrainen DOHC i-VTEC -bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Vaihteistossa on vain yksi kiinteä välityssuhde, joka vähentää energiahäviöitä pienentäen siten kulutusta sekä hiilidioksidipäästöä.
Honda on ollut maailman johtavia hybridivalmistajia aina siitä lähtien, kun ensimmäinen Insight esiteltiin vuonna 1999.
Honda toikin ensimmäisenä hybridin myyntiin Euroopassa, kun se esitteli IMA-tekniikan. Integroitu apumoottori antoi voimalinjaan lisätehoa ja pienensi kulutusta.
Yli kahden vuosikymmenen kehitystyön jälkeen on päädytty HR-V:ssä käytettävään e:HEV-ratkaisuun, johon on otettu oppia myös Hondan formula 1 -tiimin tänä vuonna voittoihin ajaneesta voimalinjasta.
HR-V:n e-HEV-voimalinjassa suurin teho on 96 kilowattia (131 hv) ja vääntömomentti 253 Nm. Uuden HR‑V:n yhdistetty kulutus on 5,4 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 122 g/km (WLTP).
Moottorissa on kolme ajotilaa eli sähköajoa (Electric Drive), hybridiajoa (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajoa (Engine Drive). Tavoitteena on aina mahdollisimman hyvä taloudellisuus.
Ajettaessa suurilla nopeuksilla, vaikkapa moottoritiellä, käytetään polttomoottoriajoa ja kiihdytyksissä voidaan siirtyä hybridiajoon, jolloin sähkömoottorit tulevat avuksi antamaan parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Kaupungeissa rullaillaan mahdollisimman paljon ja liikutaan paikallisesti päästöttömästi sähköajolla.
Ajajan valittavissa ovat ajotilat Sport eli urheilullinen, Normal ja Econ, joka on erityisen taloudellinen.
Ajotilasta toiseen pääsee sormen napautuksella. Valittavissa on vielä mieleinen moottorijarrutus, joista leppeimmässä auto rullaa ja voimakkain jarrutus sallii ajamisen pelkkää kaasupoljinta käyttäen. Sen saa käyttöön helpoimmin siirtämällä vaihteenvalitsimen B-asentoon (brake eli jarrutus).
Suomeen helmikuussa 2022
Uudessa HR-V:ssä on nyt ensimmäistä kertaa Hondan kattava Honda Sensing -turvavarustepaketti. Honda kehittää pakettia jatkuvasti entistä monipuolisemmaksi ja useammat tilanteet huomioivaksi. Nykyisin etutörmäysvaroitin reagoi myös moottori- ja polkupyöräilijöihin.
Mukautuva vakionopeudensäädin puolestaan aloittaa kiihdyttämisen heti ohitukseen lähdettäessä. Uutta on myös se, että HR-V:ssä on nyt ensimmäistä kertaa alamäkihidastin.
Usb-portit eri laitteiden käyttöön ja lataamiseen löytyvät niin edestä kuin takaa ja edessä on älypuhelimen langaton lataus. Sähkökäyttöisessä takaluukussa on ominaisuus, joka saa sen sulkeutumaan automaattisesti avaimen poistuessa auton luota.
Täysin uusi Honda HR-V e:HEV esitellään Suomessa virallisesti helmikuussa 2022. Uuden mallin eri versioiden hinnat ilmoitetaan lähempänä sen markkinoinnin alkua.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
https://automobiles.honda.com/clarity-fuel-cell
Vety tulloo ja helemat paukkuu ..