Uudistuneen Honda HR-V -perheeseen tuli myös sporttisempi versio

Honda HR-V Sport. Kuva: Honda.

Honda HR-V on muuttunut ulkoisesti ja sisäisesti, ja myös tekniikkaan on tehty tärkeitä parannuksia.

Mallisarjan huipulle on tullut urheilullinen HR-V Sport, jossa on tehokas 1,5-litrainen turbomoottori.

Korin linjoihin ei ole tehty muutoksia, vaan ulkonäössä on keskitytty yksityiskohtien viimeistelyyn. Etusäleikössä on aiemman mustan ja kromin yhdistelmän sijaan nyt tummaa kromia.

Etupuskurissa ilmanottoaukko on kasvanut ja sen kulmissa on pyöreiksi muuttuneet sumuvalot. Valoissa on perustasolla projektorilinssit ja uuden muodon saaneet led-päiväajovalot. Parhaissa varustetasoissa on sekä edessä että takana led-valot. Koriin tehdyt muutokset päättyvät takana aiempaa tummemmat valot yhdistävään tummakromiseen listaan.

HR-V:n uudistuksen suunnittelun pääkohtana on ollut ajomukavuuden parantaminen. Edessä matkustavat pääsevät nauttimaan uudelleen muotoilluista etuistuimista, joissa on muutettu istuinosaa ja selkänojaa niin, että ne tarjoavat aiempaa enemmän tukea. Perusvarustetasossa on uusi entistä korkeatasoisempi verhoilumateriaali ja huippumalleissa on kankaan ja nahan yhdistelmä tyylikkäin kaksoisompelein.

Toinen matkustusmukavuutta lisäävä seikka on Hondan mukaan mittava panostus äänieristykseen. Eri puolille autoa, kuten moottoritilan ja ohjaamon väliin, pyöräkoteloihin, tavaratilan rakenteisiin sekä ovipaneeleihin on lisätty runsaasti äänieristysmateriaaleja.

Lisäksi Elegance-varustetasosta lähtien on vakiovarusteena ensimmäistä kertaa aktiivinen melunvaimennusjärjestelmä (ANC = Active Noise Cancellation), jollaista käytetään yleensä vain paljon kalliimmissa autoissa.

Uudistuneen Honda HR-V:n voi valita 96 kilowattia (130 hv) kehittävällä 1,5-litraisella vapaasti hengittävällä suoraruiskutusmoottorilla varustettuna. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty monin tavoin.

Bensiinimoottorin kanssa voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston sijaan päivitetyn portaattomasti toimivan automaattivaihteiston. Honda on tehnyt paljon kehitystyötä CVT-vaihteiston kanssa ja muuttanut sen toimintaa entistä sivistyneemmäksi ja mukavammaksi.

Tämä tuntuu muun muassa siinä, että CVT-vaihteistossa on nyt selvät vaihteet, jonka ansiosta moottori toimii selvästi alhaisemmalla käyntinopeusalueella.

Uusi urheilullinen HR-V 1,5 Turbo Sport

Mallisarjan huipulle tulee uutena vaihtoehtona urheilullinen HR-V Sport, jossa on peräti 134 kW:n (182 hv) 1,5-litrainen turbomoottori. Suurin vääntömomentti on käsivalintaisen vaihteiston kanssa 240 Nm erittäin laajalla käyntinopeusalueella (1 900 – 5 000 r/min). Automaattivaihteiston (CVT) kanssa vääntömomentti on 220 Nm ja käyntinopeusalue vielä kattavampi (1 700 – 5 500 r/min).

Honda on kehittänyt HR-V Sportin asiakkaille, jotka haluavat kompaktilta katumaasturiltaan räväkkää suoristuskykyä ja urheilullisuutta.

Urheilullinen alusta ”Performance Damper” -teknologialla takaa loistavat ajo-ominaisuudet. Järjestelmä vähentää kallistelua kaarteissa, parantaa vakautta äkillisissä väistöliikkeissä ja vaimentaa tärinää epätasaisella tiellä. HR-V Sportissa on myös muuttuvavälityksinen sähkötehosteinen hammastanko-ohjaus ja Hondan AHA-ajoavustusjärjestelmä (AHA = Agile Handling Assist), millä lisätään auton kääntyvyyttä jarruja käyttämällä ennen ajonvakautusjärjestelmän puuttumista peliin.

Uudessa Honda HR-V Sportissa on kaikki vuosimallin 2019 HR-V:n parannukset, minkä ohella sille on annettu oma persoonallinen ulkonäkö.

Etusäleikkö on hunajakennomainen ja korissa on paljon mustaa kromia. Edessä on ohut splitteri, kyljissä helmaspoilerit ja takana vakiota aggressiivisempi puskuri. Sportin voi tunnistaa myös mustista peilien koteloista, tuplapakoputkistosta ja tätä mallia varten muotoilluista 18-tuumaisista vanteista. Sekä edessä että takana on vakiona LED-valot.

Monipuolinen valikoima

Uudistuneen Honda HR-V:n hinnat alkavat 1,5 Comfortin 24 882 eurosta. Erittäin kattavasti varusteltu 1,5 Elegance maksaa käsivalintaisella vaihteistolla 27 815 euroa ja CVT-vaihteistolla 30 810 euroa.

Elegance-tasolla on vakiona nyt esimerkiksi navigaattori, peruutuskamera sekä -tutkat edessä ja takana.

Ylellisimmän 1,5 Executiven hinnat lähtevät 31 022 eurosta.

Honda HR-V 1,5 Turbo Sportin hinta on 36 101 euroa ja CVT-vaihteistolla 39 153 euroa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here