Uusi diesel voi olla hyvinkin puhdas

Ajonaikaisten päästöjen mittauslaite, RDE. Kuva: Daimler

Mercedes-Benz on kehittänyt määrätietoisesti nelisylinteristen OM 654- ja OM 654q- sekä kuusisylinterisen OM 656-dieselmoottoriensa suorituskykyä ja puhtautta, ja tulokset näkyvät riippumattomissa testeissä, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

Saksalaisen auto, motor und sportin mittauksessa oli mukana 12 testiautoa eri valmistajilta, ja Mercedes-Benz C 300 d -farmarimalli saavutti tuloksen ”lähes NOx-vapaa”.

”Vaivaisella 13 milligramman NOx-mittaustuloksella auto nousee suoraan huipulle Mr Clean -listallamme. Tähän mennessä on näyttänyt mahdottomalta, että dieselmoottorit voisivat saavuttaa tällaisia tuloksia lainkaan”, lehti summasi.

Yhtä selkeä oli ADAC-testi viime helmikuussa, josta Mercedes-Benz C 220 d suoriutui poikkeuksellisen hyvin.

”Auton NOx-lukema oli tuskin mitattava, nollan ja yhden milligramman välillä”, ADAC raportoi.

Tällä hetkellä myynnissä olevat uudet dieselmoottoriset Mercedes-Benzit täyttävät vähintään Euro 6d-TEMP -päästöstandardin ja monet malleista vielä sitäkin tiukemman Euro 6d -normin.

Se tulee pakolliseksi uusille malleille 1.1.2020 ja muille autoille vuotta myöhemmin.

Mercedes-mallien testeissä saavuttamat tulokset ovat tässäkin valossa erinomaisia, sillä Euro 6d -normin määrittelemä NOx-raja-arvo on 80 milligrammaa kilometrillä – myös auton normaalikulutusta simuloivan RDE-testin aikana.

Typpioksidipäästöjen suhteen uusimman sukupolven dieselmoottorit ovatkin omassa luokassaan: ADACin mukaan Euro 6d-TEMP -dieselien NOx-päästöt ovat keskimäärin 76 prosenttia pienemmät kuin Euro 6b-dieseleillä ja 85 prosenttia pienemmät kuin Euro 5 -tason dieselmoottoreilla.

”Tien päällä tehdyt satunnaismittaukset ovat osoittaneet, että hyvä Euro 6d TEMP -moottori aiheuttaa jopa 95–99 prosenttia pienemmät päästöt kuin Euro 5 -dieselit keskimäärin”, ADAC kertoo.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

4 KOMMENTIT

  1. Valitettavasti tällä ei ole mitään merkitystä. Vihreä liike saa valitettavasti yhä enemmän jalansijaa ympäri Eurooppaa. Kun kovapäinen poliitikko saa päähänsä, että diesel on yhtä kuin PAHA, niin se kielletään. Monien kaupunkien keskustoihin ei jo nyt ole mitään asiaa diesel-henkilöautolla, oli se kuinka puhdas tahansa.

  2. Tässä jäi oleellinen asia kertomatta: Tuon Dieselin KAIKKI päästöt ovat pienemmät kuin millään muulla polttomoottoriautolla, kuten bensiinillä ja maakaasulla.

    • Jossain oli laskettu, että sähköautonkin todelliset toteutuvat säännellyt päästöt ovat näitä Mersun dieseleitä suuremmat, jos lataussähkössä on lauhdevoimaa enemmän kuin 15 prosenttia.

  3. Suomen päättäjinä olevat edustajat tuskin lukevat näitä testituloksia. Laput silmillä vain painetaan päälle omien näkemysten ohjaamina. Joku liikenneinsinööri saattaa seuratakin, mutta jos on sitä mieltä että uudet dieselit ovat puhtaimpia päästöjen osalta, tyrmätään kollektiivisesti vääräuskoisena.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here