Audin suurin SUV-malli uudistuu — Suomeen loppusyksystä

Kuva: Audi.

Uudistunut Audi Q7 havainnollistaa tämän päivän Audin SUV-muotokielen tunnusomaisia elementtejä. Siinä on suuri kahdeksankulmainen Singleframe-säleikkö.

Lisävarusteena saatavilla olevan optimoidun nelipyöräohjauksen lisäksi – joka mahdollistaa takapyörien kääntymisen jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan – autoon on saatavana sähkömekaaninen aktiivinen kallistuksen vakaaja.

Säätyvät vakaimet vähentävät korin liikkeitä ajettaessa suoraan epätasaisella tiellä.

Urheilullisella ajotyylillä ajettaessa järjestelmä pyrkii optimaaliseen kallistuksen kompensointiin – taipumus kallistua mutkan suuntaan pienenee huomattavasti.

Uudessa Q7-mallissa on ilmajousitus. Ilmajousitukseen sisältyy säädettävä maavara, joka yhdessä quattro-nelivedon kanssa mahdollistaa kulun myös huonokuntoisille reiteille.

Sopiva offroad-ajoprofiili valitaan Audi drive select -järjestelmästä, jossa valittavana on kaikkiaan seitsemän ajoprofiilia.

Audi Q7 -malleihin on valittavissa myös mukautuva ilmajousitus Sport, joka alentaa maavaraa 15 mm verrattuna vakiokorkeuteen.

Kuva: Audi.

Kevythybriditeknologia vakiona

Audi Q7:n kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu kahdeksanvaihteisella tiptronic-automaattivaihteistolla ja jatkuvatoimisella quattro-nelivedolla.

Lanseerausvaiheessa tarjolla on kaksi dieselmoottoria, mutta pian sen jälkeen myös bensiinimoottori ja myöhemmin on saataville tulossa myös ladattava hybridi.

Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.

Sen keskeinen komponentti, hihnalla toimiva starttigeneraattori (BAS) lataa 48 voltin sähköjärjestelmän litiumioniakkua jarrutuksen aikana jopa 8 kW:n teholla.

Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta 55–160 km/h nopeudessa, Audi Q7 rekuperoi jarrutusenergiaa, rullaa joutokäynnillä tai rullaa jopa 40 sekunnin ajan moottori sammutettuna.

Kun kaasupoljinta painetaan uudelleen, starttigeneraattori käynnistää moottorin nopeammin ja kevyemmin kuin tavallinen starttimoottori. Start–stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa.

Kuva: Audi.

Viisi- tai seitsemänpaikkainen

Uuden muotoilun ansiosta suuri SUV on kasvanut yksitoista milliä: Audi Q7 -malli on nyt 5 063 mm pitkä, 1 970 mm leveä ja antenni mukaan lukien 1741 mm korkea.

Lukuisat säilytyslokerot, uusi säilytystila kojelaudassa sekä suuri kantavuus tuovat toiminnallista hyötyä.

Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.

Sähköinen takaluukku on vakiona ja jalan heilautuksella aktivoitava avaus on saatavilla lisävarusteena.

Saatavana on myös takaistuin plus, jolloin toisen penkkirivin kaikkien kolmen istuimen selkänojia voi säätää erikseen ja istuimia voi siirtää erikseen eteen- tai taaksepäin.

Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen.

Näyttöjen ollessa pois päältä ne sulautuvat lähes näkymättömiksi suureen mustaan taustaansa.

Lisävarusteena saatava laajennettu led-sisävalopaketti valaisee sisätilaa pimeässä. Lisää mukavuutta tuovat myös lisävarusteena valittavissa olevat: nelivyöhykkeinen automaattinen ilmastointi, sähköinen pehmeästi ovet sulkeva avustin, Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System sekä ilmanlaatupaketti tuoksuilla ja ionisaattorilla.

Istuinvalikoiman kokokohtia ovat räätälöidyt, muotoillut istuimet, joissa on lukuisia säätömahdollisuuksia sekä urheilulliset S sport -istuimet. Molempiin istuimiin on saatavana ilmastointi ja hierontatoiminto.

Kuva: Audi.

Audi connect ja kuljettajaa avustavat järjestelmät

MMI Navigointi plus -järjestelmä tarjoaa huippuluokan liitettävyyden. Se sisältää Audi connect infotainment -tiedonsiirtomoduulin LTE Advanced -standardilla, luonnollisen puheohjauksen ja WiFi-tukiaseman.

Audi connect infotainment tarjoaa esimerkiksi liikennetietoja verkosta, Google Earth -navigoinnin ja hybridiradion.

Kuva: Audi.

Liikennevaloavustin

Uutta on myös MMI-järjestelmään integroitu pilvipohjainen Amazon Alexa-ääniohjaus sekä Car-to-X-palvelua hyödyntävä liikennevaloavustin, joka tulee käyttöön vaiheittain valituissa kaupungeissa Euroopassa.

Kaupungin infrastruktuuriin liittyminen mahdollistaa sen, että ajoneuvo voi vastaanottaa palvelimen kautta tietoa liikennevalojen keskustietokoneelta.

Saatavan tiedon pohjalta kuljettaja voi valita oikean nopeuden saavuttaakseen seuraavat liikennevalot vihreässä aallossa.

Lisäksi järjestelmä kertoo kuljettajalle, Audi virtuaalisen mittariston ja tuulilasinäytön kautta, milloin liikennevalot vaihtuvat vihreiksi, jos kuljettaja on jo pysähtyneenä punaisiin valoihin. Näin järjestelmä edistää ennakoivaa ja taloudellista ajotapaa ja lisää liikenteen sujuvuutta.

Teknologia-paketti ”Tour”, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, ruuhka-avustimen ja aktiivisen kaistallapysymisvahdin, vähentää kuljettajan rasitusta erityisesti pitkillä matkoilla.

Yhdessä taloudellisuusavustimen kanssa se jarruttaa ja kiihdyttää Audi Q7:ää ennakoiden tulossa olevia olosuhteita.

Teknologia-paketti ”Tour” sisältää nyt myös hätäjarrutusavustimen: jos kuljettaja ei osoita aktiivisuutta, järjestelmä pysäyttää auton ja aloittaa suojaus- ja pelastustoimenpiteet. Tämä toiminto on aktiivisena sekä järjestelmän ollessa päällä että poissa käytöstä.

Uudistunut Audi Q7 saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille loppusyksystä 2019.

Suomen hintoja ja vakio- tai lisävarusteita ei ole vielä vahvistettu.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here