Uusissa BMW iX -malleissa on jopa 25 prosenttia enemmän tehoa ja 40 prosenttia pitempi toimintamatka kuin aiemmin. Ensimmäistä kertaa BMW:n sähkömalli yltää yli 700 kilometriin WLTP-testisyklillä.
Voimansiirron, akkuteknologian ja BMW:n EfficientDynamics-tekniikan kehittyminen parantaa uutuusmallien tehokkuutta, urheilullisia ajo-ominaisuuksia sekä toimintamatkaa.
Suurin yksittäinen tekijä uuden BMW iX:n parantuneessa tehokkuudessa ovat ensimmäistä kertaa BMW:n sähköajoneuvossa käytetyt piikarbidi-puolijohdekomponentit (SiC-invertterit). Ne ovat suorituskykyisempiä kuin perinteisestä piistä valmistetut puolijohteet ja kestävät paremmin korkeita lämpötiloja.

Kaikkien kehitystoimien ansiosta autojen energiankulutus WLTP-testauksen mukaan on parantunut parhaimmillaan yli kahdeksan prosenttia. Uudelle BMW iX xDrive60 -mallille tämä merkitsee noin 60 kilometrin lisäystä toimintamatkaan.
Uudessa BMW iX xDrive 45 -mallissa teho on kasvanut 82 hevosvoimaa 408 hevosvoimaan. BMW iX xDrive60:ssa tehoa on 544 hevosvoimaa – 21 hevosvoimaa enemmän kuin ennen. Molemmissa malleissa huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa.
Yli 700 kilometrin ennätyslukemiin
BMW iX:n korkeajänniteakut edustavat uusinta viidettä sukupolvea BMW eDrive-teknologiasta. Uusi akkukennotekniikka nostaa korkeajänniteakkujen energiamäärää BMW iX xDrive 45 -mallissa noin 30 prosenttia 94,8 kWH:iin. BMW iX xDrive60 -mallissa määrä on 109,1 kWh ja BMW iX M70 xDrive -mallissa 108,9 kWh.

Korkean energiatiheyden akut, uusi akunhallintajärjestelmä ja muut tehokkuutta parantavat toimenpiteet pidentävät BMW iX -mallien toimintamatkaa merkittävästi. WLTP-tuloksellaan 563–701 kilometriä uusi BMW iX xDrive60 nousee luokkansa ykköseksi.
Myös muut BMW iX -mallit peittoavat kilpailijansa: BMW iX xDrive45:n toimintamatka on kasvanut noin 40 prosenttia ja yli 160 kilometriä 490–602 kilometriin. BMW iX M70 -mallin toimintamatka on 521–600 kilometriä.
Ajaessa adaptiivisen jarrutusenergian talteenoton uusin versio pidentää myös toimintamatkaa. Energian talteenottoa mukautetaan kiihdytyksen ja jarrutuksen aikana navigointitietojen ja kuljettajan apujärjestelmien antureiden avulla liikennetilanteen mukaan. Talteenottotehoa voidaan esimerkiksi lisätä lähellä risteystä, jolloin hidastuksen aikana saadaan enemmän energiaa akkuun.
Korkeajänniteakun lämmönhallintaa ennakoivasti
Uuden BMW iX:n kaikissa mallivaihtoehdoissa on vakiona edistynyt lämpöpumpputoiminto, joka parantaa sisätilojen, voimansiirron ja korkeajänniteakun lämmityksen ja viilennyksen suorituskykyä monissa eri ajotilanteissa ulkolämpötiloissa −20–+30 astetta.
Sähkömoottoreiden hukkalämpöä voidaan esimerkiksi käyttää sisätilojen ja korkeajänniteakun lämmittämiseen samanaikaisesti lämpöpumpulla ja tarvittaessa keskuslisälämmittimellä.

Kun ulkona on kylmää, uusi varastolämmitystoiminto optimoi korkeajänniteakun esilämmityksen latausta varten, mikä lyhentää latausaikoja ja parantaa tehokkuutta. Ennakoiva lämmönhallinta lämmittää korkeajänniteakun hyvissä ajoin ennen pysähdystä pikalatausasemalla. Järjestelmä voi hyödyntää navigointijärjestelmän tietoja latauspaikoista. Akun esilämmityksen voi ottaa käyttöön milloin tahansa käsin tai My BMW -sovelluksessa.
Optimoitua latausta
Kaikissa uusissa iX-malleissa käytetty yhdistetty latausyksikkö (CCU) mahdollistaa vaihtovirtalatauksen enintään 22 kW:n teholla. Uuden BMW iX xDrive45:n latausyksikkö pystyy lataamaan jopa 175 kW:n teholla pikalatausasemalla. Kahden muun mallin enimmäislatausteho on 195 kW.
Latausvirran ohjausta on kehitetty edelleen korkeiden latauskapasiteettien hyödyntämiseksi tehokkaasti. Uuden BMW iX:n korkeajänniteakun lataustaso voidaan nostaa 10 prosentista 80 prosenttiin kokonaiskapasiteetista 35 minuutissa. Vastaavasti toimintamatkaa voidaan pidentää 131–166 kilometriä (BMW iX xDrive45), 168–217 kilometriä (BMW iX xDrive60) ja 152–182 kilometriä (BMW iX M70 xDrive) 10 minuutissa pikalatausasemalla, kun akun lataustaso on 10 prosenttia.

Connected Home Charging -vaihtoehto mahdollistaa aurinko-, kuorma- ja kustannusoptimoidun latauksen kotona dynaamisen sähkönhinnan perusteella. Paketti sisältää nyt myös uuden BMW Wallbox Plus -latausaseman.
Pelkistettyä muotokieltä urheilullisesti
M Sport -paketti on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla täysin sähköiseen SAV:iin. Se tuo uutuusmallien ulkomuotoon dynaamisuutta voimakkailla linjoillaan, erottuvilla ilmanottoaukoillaan ja uusilla M-kevytmetallivanteillaan. BMW iX -malleihin on saatavana myös M Sport -paketti Pro.
Uuden BMW iX M70 -mallin keulassa on vakiona uudistettu BMW:n jäähdyttimen säleikkö ja BMW Iconic Glow -munuaissäleikkö valaistulla reunalla. Muissa malleissa se on saatavana lisävarusteena. BMW-munuaissäleikön pinta on myös saanut polyuretaanikerroksen lisää, mikä vähentää alttiutta vaurioille. Itseparantuvan ominaisuuden ansiosta pienet naarmut voidaan poistaa 24 tunnin kuluessa huoneenlämmössä tai muutamassa minuutissa lämmön avulla.
Erityisen ohuet adaptiiviset LED-ajovalot ovat toinen uutuuksien tunnusomainen piirre. Niissä on nyt pystysuorat, hieman kallistetut LED-valot ja suuntavilkut.
Mukavuutta ja ylellisyyttä minimalistisesti
BMW iX:n konsepti keskittyy tilavaan mukavuuteen ja edistykselliseen ylellisyyteen, joita korostavat innovatiivinen ja minimalistinen muotoilu sekä vastuulliset materiaalit.
M-monitoimi-istuimet ovat osa M Sport -pakettia ja vakiona uudessa BMW iX M70:ssä. Istuimissa on poikkeuksellisen laaja valikoima sähköisesti säädettäviä vaihtoehtoja, kuten selkänojan leveyden säätö, ristiselän tuki ja dynaamisessa kaarreajossa olennainen sivuttaistuki.
Tilavien sisätilojen toiminnallisuutta korostaa 40:20:40 jaettu takapenkki. Sen osat voidaan taittaa yksittäin tai yhdessä ja kasvattaa tavaratilaa 500 litrasta jopa 1 750 litraan. BMW iX:ään on myös saatavana lisävarusteena sähköisesti ulos- ja sisäänvedettävä vetokoukku. Kaikissa malleissa suurin sallittu vetokyky on 2 500 kilogrammaa.
Alusta tukee ajokokemusta
BMW iX on suunniteltu täysin sähköistä liikkumista varten tinkimättä BMW:lle tyypillisestä ajokokemuksesta. Korin ja alustan rakenteellinen jäykkyys, tasapainoinen painonjakauma ja matala painopiste sekä suuret pyörät ja raideleveydet parantavat SAV:n ketteryyttä ja kaarreajoa.
BMW iX:n jousitustekniikkaan kuuluu kaksoiskolmiotukivarsi etuakselilla, viisilinkkinen taka-akseli, iskun pituudesta riippuvainen iskunvaimennus ja sähköinen ohjaus sekä sen Servotronic-toiminto ja muuttuva välityssuhde.
SAV:n uudessa versiossa jousitus-, vaimennus- ja alustanhallintajärjestelmiä on säädetty optimoidun akkuteknologian aiheuttaman lisätehon ja painojakauman mukaan. Lisäksi hydraulinen taka-akselin tukilaakeri varmistaa hyvän tasapainon urheilullisen dynamiikan ja ajomukavuuden välillä.
Kaikki mallit ovat jo tilattavissa. Hinnat arvonlisäveroineen:
BMW iX 45:
- Charged: 87 300 €
- Charged M-sport: 92 300 €
- Fully Charged M-sport: 95 300 €
- Super Charged: 104 300 €
BMW iX 60:
- Charged: 90 300 €
- Charged M-sport: 95 300 €
- Fully Charged M-sport: 98 300 €
- Super Charged: 107 300 €
BMW iX M70:
- Super Charged: 119 300 €
Tekniset tiedot:
BMW iX xDrive45:
- Lähtöteho: 300 kW/408 hp, kun 8 000 rpm, enimmäisvääntömomentti: 700 Nm, kun 0–5 000 rpm,
- Kiihtyvyys [0–100 km/h]: 5,1 sekuntia, huippunopeus: 200 km/h,
- Yhdistetty kulutus WLTP:n mukaan: 21,8 kWh/100 km,
- Toimintamatka WLTP:n mukaan: 490–602 km
BMW iX xDrive60:
- Lähtöteho: 400 kW/544 hp, kun 8 000 rpm, enimmäisvääntömomentti: 765 Nm, kun 0–5,000 rpm,
- Kiihtyvyys [0–100 km/h]: 4,6 sekuntia, huippunopeus: 200 km/h
- Yhdistetty kulutus WLTP:n mukaan: 21,9 kWh/100 km
- Toimintamatka WLTP:n mukaan: 563–701 km
BMW iX M70 xDrive:
- Lähtöteho: 345 kW/659 hp, kun 13 000 rpm, enimmäisvääntömomentti: 1 100 Nm, kun 0–5,000 rpm,
- Kiihtyvyys [0–100 km/h]: 3,8 sekuntia, huippunopeus: 250 km/h
- Yhdistetty kulutus WLTP:n mukaan: 23,5 kWh/100 km
- Toimintamatka WLTP:n mukaan: 521–600 km
Katso tästä muita juttuja BMW iX-mallistosta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //