Uusi 13-litrainen bioetanolimoottori Scanialta

Scania

15.7.2018 18.25

Scania tuo markkinoille uuden moottorin, joka käyttää polttoaineena etanolidieselilä, ED95.

ED95 voi Scanian tiedotteen mukaan vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2-päästöjä jopa 90 %.

Scanian 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle, tehokkaalle ED95-moottorille.

Bioetanolimoottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa samalla tavoin kuin perinteisissä dieselmoottoreissa, mikä vähentää laitteiston muutostöiden tarvetta.

Moottorin ominaisuudet sopivat moniin eri käyttökohteisiin, kuten kaukokuljetuksiin, maansiirtoajoon ja kaupunkiliikenteeseen.

Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi.

Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.

Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli (normaaliolosuhteissa) on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein, mitkä ovat tälle moottorityypille varsin kelpoja lukuja.

Bioetanolia on helppo käsitellä, sitä on suhteellisen helppoa ja edullista tuottaa, eikä sen laatu heikkene.

Tärkein ominaisuus on kuitenkin se, että sen avulla voidaan vähentää CO2-päästöjä merkittävästi kohtuullisin kustannuksin.

Bioetanolin saatavuus on ylivoimaisesti paras kaikista uusiutuvista polttoaineista, sillä sitä on monissa muodoissaan runsaasti tarjolla eri puolilla maailmaa.

Tietoja ED95:stä

Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita.

Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan.

Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää.

ED95-polttoainetta voidaan säilyttää ja pumpata kuten dieseliä ja se toimii hyvin matalissa lämpötiloissa.

Joillakin alueilla on yleisiä tankkauspisteitä, mutta ei ole harvinaista, että kuljetusyritys on perustanut niitä itse.

 


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here