Uudistunut nelivetoinen Suzuki S-Cross julkistettiin — lähtöhinta alle 30 000 €

Uudistunut Suzuki S-Cross asettuu Suzukin mallistossa Vitaran ja Acrossin väliin. Sillä on vahva yhteys aiempaan SX4 S-Crossiin, mutta uutta ovat niin ulkonäkö, voimalinja kuin varustelu.

Katumaasturimainen

Suzuki S-Crossissa on ledivalot edessä ja takana. Päivä- ja takavalojen kolme erillistä valoa ovat Suzukin uusi pimeällä nähtävä tunnus. Edessä valojen välissä on kiiltävän musta säleikkö.

Sisäilat ovat korin ulkomittoihin nähden hyvät ja takapenkkiläisten mukavuutta lisää selkänojan kallistuksen säätö. Tavaratilaan mahtuu kuljetettavaa 430 litran verran ja takapenkin selkänojat taittamalla se kasvaa 1 230 litran kokoiseksi.

Kuva: Suzuki.

Kojelaudan kosketusnäyttö on uusi ja se on joko 7- tai 9-tuumainen. Jälkimmäisessä älypuhelimen liittäminen onnistuu langattomasti ja mukana ovat niin ääniohjaus kuin navigointi. Pienemmässä näytössä on mukana peruutuskamera ja suuremmassa 360-asteen pysäköintikamera. Ylellisempään GLX+SR -varusteluun kuuluu suuri avattava lasikattoluukku.

Vakiona neliveto

Suzuki S-Crossin katumaasturimaiseen olemukseen sopii mainiosti se, että kaikki Suomessa myytävät versiot ovat nelivetoisia.

Suzukin kehittämän AllGrip Select -nelivetojärjestelmän voi säätää olosuhteisiin sopivaksi.

Normaalisti ajettaessa käytetään Auto-ajotilaa, jolloin polttoainetta säästävästä etuvedosta siirrytään nelivetoon tarpeen vaatiessa.

Kuva: Suzuki.

Sport-ajotilassa takapyörät saavat jatkuvasti voimaa, mikä tekee ajettavuudesta vakaampaa ja parantaa moottorin reagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Snow-ajotila on ihanteellinen liukkaalla kelillä lisäten pitoa. Vaikeimmissa paikoissa Lock on oikea valinta, sillä silloin voimaa välitetään tasaisesti kaikille pyörille.

Konepellin alla on 1,4-litrainen Boosterjet-turbomoottori, jonka apuna on 48 voltin hybridijärjestelmä. Jo bensiinimoottori sinällään on etevä, sillä siinä on välijäähdytetty ahdin ja polttoaineen suorasuihkutus.

Polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluvat sähköisesti säätyvä imuilman säätö ja säätyvä venttiilien ajoitus. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti 235 newtonmetriä. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000 – 3 000 r/min.

Hybridijärjestelmä auttaa säästämään polttoainetta, sillä kymmenen kilowattia ja 50 Nm kehittävä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Lisävoimalla saadaan paremman taloudellisuuden lisäksi myös miellyttävää voimaa tavalliseen ajoon.

Ostaja voi valita joko täsmällisesti ja kevyesti toimivan kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 2 000 euron lisähintaan kuusivaihteisen automaatin.

Kattava vakiovarustelu

Maininnan arvoisia turvallisuutta lisääviä varusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Viime mainitun lisäksi pysäköidessä apuna ovat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tai 360-asteen pysäköintikamera.

Turvallisuuden lisäksi S-Crossin varustelu on muiltakin osin korkeatasoinen, sillä ulkonäköä kohentavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja keskipilarista taaksepäin tummennetut ikkunat.

Kuva: Suzuki.

Mukavuutta lisäävät mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, avaimeton kulku ja käynnistys sekä hämärä- ja sadetunnistin. Mittareiden välissä oleva ajotietokone antaa paljon tavallista enemmän tietoa, kun sillä voi seurata käytettävää moottorin tehoa ja vääntömomenttia, sivuttaiskiihtyvyyttä tai kaasu- ja jarrupolkimen käyttöä.

Ylellisempänä vaihtoehtona 29 390 euroa maksavan Suzuki S-Cross GL+:n rinnalla on GLX+SR, joka tarjoaa 2 600 euron lisähintaan vielä enemmän varusteita ja ylellisyyttä.

Suurin ulkoinen ero ovat kiillotetut kevytmetallivanteet ja matkustamossa on iloa suuresta avattavasta lasikattoluukusta.

Suuremmassa 9-tuumaisessa kosketusnäytössä ovat ääniohjaus, langaton älypuhelimen liitäntä, 360-asteen pysäköintikamera ja navigointi. Kokonaisuuden kruunaa istuinverhoilu, joka on yhdistelmä nahkaa ja synteettistä nahkaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!