Uudet päästömittaussäädökset käyttöön syyskuun alusta

Ajonaikaisten päästöjen mittauslaite, RDE. Kuva: Daimler

Syyskuun alussa astuu voimaan useita uusia pakokaasupäästöjä koskevia säädöksiä.

Uusien autojen päästöt ovat vähentyneet merkittävästi viimeaikaisten muutosten seurauksena merkittävästi.

Tavoitteena on ollut, että mittaukset kuvaisivat mahdollisimman hyvin liikenteessä syntyviä päästöjä.

Suurimpana muutoksena on viime syyskuussa henkilöautoille ja vuotta myöhemmin pakettiautoille käyttöön otettu WLTP-mittaus, joka on muodostettu liikenteessä mitattujen ajosyklien perusteella. Se kuvaa selvästi aiempaa paremmin auton kulutusta ja päästöjä.

Henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään lisäksi laboratoriossa tehtävää päästömittausta täydentävää liikenteessä ajaen tehtävää RDE- eli Real Driving Emissions -mittausta, joka mittaa ajon aikana syntyvien typen oksidien ja pienhiukkasten määrää.

Se tehdään auton mukana kulkevalla PEMS-laitteella (Portable Emission Measurement System). RDE edellyttää esimerkiksi dieselautoilta katalyyttistä typen oksidien jälkikäsittelyä, joka on vähentänyt päästöjä keskimäärin alle neljännekseen aiemmasta tasosta.

Lisäksi voimaan astui uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely (In-Service Conformity Test ISC), joka edellyttää, että päästömittauksia tehdään myös osalle liikenteessä olleista autoista viiden vuoden iässä tai 100 000 ajokilometrin kohdalla.

Syyskuun alusta alkaen bensiini- ja kaasukäyttöisiltä henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään myös uutta aiempaa pidempikestoista hiilivetyjen (HC) haihtumapäästöjen mittausta eli ns. EVAP-mittausta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here