Päästöjen ja kulutuksen uusi mittaustapa kuvaa aiempaa tarkemmin päästöjen määrää

Ajonaikaisten päästöjen mittauslaite, RDE. Kuva: Daimler

Kesällä 2018 henkilöautojen ensirekisteröintejä vilkastutti viime syyskuussa voimaan astunut pakokaasupäästöjen mittaustavan muutos.

Uusi YK:n valmistelema henkilö- ja pakettiautojen tyyppihyväksynnässä sovellettava WLTP-päästömittaus on otettu EU:ssa käyttöön vaiheittain viime vuosien aikana.

WLTP-mittausta edellytetään syyskuun 2019 alusta myös ensirekisteröitäviltä pakettiautoilta.

Autojen päästöjen ja polttoaineenkulutuksen tyyppihyväksyntä perustuu tarkasti määriteltyihin, objektiivisiin ja toistettavissa oleviin testausmenetelmiin.

Aiemmin käytössä ollut NEDC-mittaus ei kuvannut hyvin liikenteessä syntyviä päästöjä, vaan sen ensisijaisena tarkoituksena oli tuottaa tietoa automallien ja mallivariaatioiden väliseen vertailuun.

Uusi mittausjärjestelmä kuvaa huomattavasti aiempaa mittaustapaa paremmin liikenteessä syntyvä päästöjä.

WLTP-mittaus on muodostettu todellisessa liikenteessä mitattujen ajosyklien perusteella.

Päästöjen mittaustapa tarkentuu jälleen syyskuussa

EU ottaa ensi kuussa ensimmäisenä maanosana käyttöön laboratoriossa tehtävää päästömittausta täydentävän liikenteessä ajaen tehtävän RDE-mittauksen (Real Driving Emissions).

RDE-testissä mitataan ajon aikana syntyvien typen oksidien ja pienhiukkasten määrää. RDE-mittausta edellytetään kaikilta ensirekisteröitäviltä henkilöautoilta syyskuun 2019 alusta alkaen.

Käytännössä RDE-testi edellyttää, että aiempien pakokaasupäästöjä vähentävien laitteistojen lisäksi uusiin dieselautoihin asennetaan typen oksideja vähentävä SCR-laitteisto.

Uusiin bensiinikäyttöisiin autoihin autonvalmistajat puolestaan asentavat hiukkassuodattimet.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here