Hyundain Kona -sähköauton ilmoitettu toimintamatka korjattiin – matka lyheni noin 7 %

Syyskuusta 2018 alkaen kaikkien uusien Euroopan Unionin alueella myytävien autojen CO2-päästöt on mitattava uudella WLTP-testisyklillä, jossa käytetään standardoitua testiohjelmistoa ja jota valvoo nimetty testausviranomainen.

WLTP-sykli pohjautuu eri puolilta maailmaa kerättyyn aineistoon, joka kuvaa aiempaa NEDC-mittaustapaa totuudenmukaisemmin ajo-olosuhteita ja ajoneuvon käyttöä.

WLTP-ajosyklissä on neljä osaa, joissa käytetään neljää eri keskinopeutta: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea. Jokaisessa osassa on erilaisia ajovaiheita, pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja jarrutuksia.

Kona electricin toimintamatkan WLTP-testauksessa prosessin valvontaa käsittelevä riippumaton organisaatio tarjosi virheellisen testausmenetelmän sekä hyväksyi tuloksen.

Tästä johtuen Kona electric testattiin liian pitkällä kaupunkisyklillä, joka käsitti matalampia ajonopeuksia ja pienemmän energiankulutuksen. Tulokseksi mallille saatiin liian korkea täyssähköinen toimintamatka.

Katso tästä lisää juttuja Kona Electricistä.

Kona electricin 39 kWh -akuston täyssähköistä toimintamatkaa (AER**) korjataan 289 kilometriin. Suuremman 64 kWh akuston vastaava oikea lukema on 449 km.

Aikaisemmat lukemat olivat 312 km ja 482 km, eli vähennystä tuli 23 ja 33 km.

Havaittu virhe ei koske muita Hyundai-malleja.

* Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP)

** All-electric Range

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE //

 

1 KOMMENTTI

  1. Eipä pahasti lyhentynyt ajomatka eli todella hyvä vaihtoehto uuden auton ostajalle asui sitten melkein missäpäin tahansa Suomessa 👍!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän