Tutkimusten mukaan ladattavia hybridiautoja ladataan aktiivisesti

Kuva: CvB.

Suomessa autokannan sähköistyminen näkyy tällä hetkellä eniten hybridien yleistymisessä ensirekisteröinneissä, todetaan Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteessa.

Tammi-huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 4,5 prosenttia oli ladattavia hybridejä, kun täyssähköautojen osuus jäi 1,7 prosenttiin. Muiden hybridien, joissa ei ole ulkoista latausta, osuus oli noin 13 prosenttia.

Ladattavien hybridien kulutus- ja päästöarvot ovat viime aikoina nousseet esille päästöjen vähentämistä koskevien toimenpiteiden priorisoinnissa.

Autojen lataamisen on erityisesti työsuhdekäytössä epäilty olevan satunnaista.
Tutkimukset eivät vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta.

Tutkimusten perusteella lataushybrideillä ajetuista kilometreistä keskimäärin puolet ajetaan sähköenergialla.

Ladattavat hybridit valikoituvat yleensä ympäristötietoisille käyttäjille.

Kotitalouksilla lataamista motivoivat lisäksi sähkömoottorin pienet käyttökustannukset, mutta myös työsuhdekäytössä lataamiseen kannustavat taloudellisuus ja pienemmät ympäristövaikutukset.

Lataamisen yleisyydestä kertoo autoedun tyypin valinta – noin 80 prosenttia työsuhdekäytössä olevista lataushybrideistä on käyttöetuautoja, kun vastaava osuus polttomoottoriautoilla on noin 25 prosenttia.

Lataushybridien akkukapasiteetti on viime vuosina kasvanut ja toimintasäde sähköllä kasvaa lähivuosina merkittävästi.

Uusimpien lataushybridimallien toimintasäde sähköllä on usein jo yli 50 kilometriä, joka riittää monilla kotitalouksilla pääosaan päivittäisistä matkoista.

Monet yritykset seuraavat säännöllisesti työsuhdeautojensa energiankulutusta ja ohjaavat työsuhdeauton käyttäjiä aktiiviseen auton lataamiseen.

Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen nopeuttaisi selvästi autokannan sähköistymistä.

Lisäksi työnantajien työntekijöilleen tarjoamien latauspisteiden verokohtelua tulisi selkeyttää siten, että kotilatauspisteen hankinta sisällytettäisiin työsuhdeauton luontoisetuarvoon vastaavalla tavalla kuin muut autoon hankittavat varusteet ja tarvikkeet.

Verotuskäytännön muuttaminen olisi kustannustehokkain toimenpide asuntojen latauspisteverkoston laajentamiseksi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here