Audin täyssähköautojen alustarakenteet, osa 1: MLB ja J1

Audi MLB evo. e-tron. Kuva: Audi.

Audi sovittaa johdonmukaisesti koko mallistonsa sähköiseen liikkumiseen – kompaktin kokoluokan autoista aina suorituskykyisempiin malleihin.

Koko konsernin laajuista synergiaa hyödynnetään käyttämällä neljää alustarakennetta sekä tuotekehityksessä että tuotannossa. Nyt kerromme MLB-rakenteesta ja urheilullisesta J1-rakenteesta.

Audi e-tron merkitsee Audin sähköaikakauden alkua.

Audi e-tron perustuu huomattavasti mukautettuun modulaariseen MLB-alustarakenteeseen (MLB evo). Sen perusta on uudessa korimuodossa, jossa on lukuisia innovatiivisia rakenne-elementtejä sekä auton alaosassa että katossa.

Kokonsa puolesta e-tron sijoittuu 2 928 millin akselivälillään Audi Q5 ja Q7 SUV-mallien väliin.

Suurjänniteakku varastoi jopa 95 kWh energiaa muodostaen perustan yli 400 kilometrin toimintamatkalle (WLTP). Tämä saavutetaan pääasiassa rekuperaatiojärjestelmällä, joka pystyy hyödyntämään jopa 30 prosenttia jarrutusenergiasta.

Täysikokoisen SUV:in kaksi induktiomoottoria tuottavat yhdessä 300 kW:n maksimitehon ja takaavat nopeasti säätyvän nelivedon kanssa urheilullisen ja vakaan suorituskyvyn missä tahansa maastossa.

Audi e-tronia voidaan ladata sekä vaihto- että tasavirralla ja se on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jonka latauskapasiteetti on tehokkaan lämmönhallinnan ansiosta enimmilään 150 kW.

Audi J1 -alustarakenne. e-tron GT. Kuva: Audi.

J1-alustarakenne suorituskykyisille autoille

Audi esitteli e-tron GT -konseptiautonsa vuonna 2018 Los Angelesin autonäyttelyssä tarjoten lähes tuotantotasoisen näkymän tulevaisuuden huippusuorituskykyiseen Gran Turismo -malliin.

Audi e-tron GT on tunnusomaisesti Audi ja osoittaa vaikuttavasti, kuinka paljon tunnetta sähköiseen liikkumiseen voi sisältyä.

Se herättää asiakkaiden innostuksen urheilullisella ja emotionaalisella muotoilullaan ja tarjoaa kiehtovan teknologisen kokemuksen.

Teknisenä perustana Audi käyttää Porschen kehittämää suorituskykyistä J1-alustarakennetta.

Audi e-tron GT -konseptiauto on varustettu kahdella kestomagnetoidulla tahtimoottorilla (PSM), jotka tuottavat 590 hevosvoiman (434 kW) tehon ja 830 Nm vääntömomentin.

Neliovinen GT kiihtyy 0–100 km/h 3,5 sekunnissa ja saavuttaa 200 km/h nopeuden vain hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on 240 km/h.

Audi e-tron GT -konseptiauto voidaan ladata tarvittaessa todella nopeasti. Autossa on 800 voltin korkeajännitejärjestelmä ja 350 kW:n tasavirtalatauslaitteella akun saa ladattua 80 prosentin varaukseen noin 20 minuutissa.

Audi e-tron GT -konseptiauton WLTP-standardin mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on yli 400 km.

Yli 90 kWh:n akku on sijoitettu auton alaosaan akselien väliin ja akkukoteloon on muotoiltu syvennykset takajalkatilaan. Tämän ansiosta urheiluautomaisen matalan auton painopiste on todella alhaalla.

Kevyt kori ja hiilikuituvahvistetusta polymeeristä (CFRP) valmistettu katto edustavat parasta monimateriaalirakentamisen osaamista. Lähes tuotantotasoinen Audi e-tron GT -konseptiauto on 4,96 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja 1,38 metriä korkea, eli mittasuhteiltaan tyypillinen Gran Turismo.

Matala painopiste, quattro-neliveto sekä sähkömoottorit molemmilla akseleilla ovat hyvä lähtökohta urheiluautolle.

Voimanhallinta jakaa sähkömoottorien vääntömomentin tarpeen mukaan eri akseleille ja säätää pyöriä myös erikseen.

Tekninen ratkaisu mahdollistaa lukuisten erilaisten ominaisuuksien soveltamisen, kuten esimerkiksi nelipyöräohjauksen, joka tarjoaa erinomaisen käsiteltävyyden.

Sarjatuotannossa autossa voidaan käyttää eritehoisia sähkömoottoreita ja erikokoisia akkumoduuleita.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here