Toyota GR Supran mallistoon pienempimoottorinen ja edullisempi versio

Kuva: Toyota.

Vuosi sitten Detroitin autonäyttelyssä esitelty Toyota GR Supra kokee mallistonsa ensimmäisen muutoksen, kun uusi kaksilitrainen turboahdettu moottori esitellään.

Kolmilitraisen, kuusisylinterisen voimanlähteen alapuolelle esiteltävä moottori laajentaa GR Supran mallistoa ja laajentaa potentiaalista asiakaskuntaa.

GR Supra on Toyota Gazoo Racingin kehittämä täysiverinen urheiluauto, joka voidaan tarjota uuden moottorivaihtoehdon myötä entistä useammalle.

Kuva: Toyota.

Uusi 2.0-litrainen moottori on suora, nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on varustettu yhdellä twin-scroll-pakokaasuahtimella.

Katso myös tämä: Suomen MM-rallissa esiteltävä Toyotan urheiluauto on nyt hinnoiteltu

Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen ZF:n valmistama automaattivaihteisto, jonka tehtävänä on välittää hallitusti tiehen 190 kW:n / 258 hv:n huipputeho ja 400 Nm:n huippuvääntö aina (elektronisesti rajoitettuun) 250 km/h huippunopeuteen asti. WLTP-mittaustavan mukainen CO₂-päästötaso asettuu välille 156 – 172 g/km.

Kuva: Toyota.

Painoa pudotettu 100 kiloa

Uuden moottorin isoveljeään pienempi koko ja alhaisempi paino tuovat uudenlaisia etuja GR Supralle.

Auto on jopa 100 kg kolmilitraista mallia kevyempi ja moottorin pienempi koko mahdollistaa sen sijoittamisen taaemmaksi. Tällöin saavutetaan ideaali 50/50-painonjakauma eteen/taakse. Tämä edesauttaa Toyotan mukaan auton reagointia, ketteryyttä sekä inspiroivaa ajettavuutta ääritilanteissa.

Kuva: Toyota.

Uudellakin moottorivaihtoehdolla GR Supran varustelu on kattava. Täysi TSS-turvavarustelu sisältäen mm. Pre-Collision -järjestelmän automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahti, automaattiset kaukovalot ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.

Varusteluun kuuluu myös aina led-ajovalot, Alcantara-verhoilu, 8,8 tuuman näytöllä varustettu multimediajärjestelmä ja navigointi sekä avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä.

Kuva: Toyota.

Varustelua voi halutessaan täydentää Sport-paketilla, joka lisää yhtälöön isommat Brembon jarrut, takatasauspyörästön luistonrajoittimen sekä adaptiivisen jousitusjärjestelmän.

Uuden mallin ennakkomyynti käynnistyy Suomessa hinnaston julkaisun myötä vielä tammikuun aikana ja ensimmäiset asiakastoimitukset tapahtuvat kesällä 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: Toyota.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here