Toyota Gazoo Racing aloittaa Toyota GR Supra GT4 -mallin myynnin asiakastiimeille maaliskuussa 2020. Seuraavana vuorossa on myynnin aloittaminen Pohjois-Amerikassa elokuussa ja Japanissa sekä muualla Aasiassa lokakuussa 2020.
Toyota Motorsport GmbH:n (TMG) kehittämä Toyota GR Supra GT4 perustuu aiemmin tänä vuonna esiteltyyn GR Supra -malliin.
Esikuvastaan poiketen GR Supra GT4 on tarkoitettu vain ja ainoastaan autourheilukäyttöön, eikä sitä ole tyyppihyväksytty yleiseen liikennekäyttöön.
Kolmilitrainen, ahdettu suora kuusisylinterinen moottori antaa 320 kW (430 hv) huipputehon, mikä välitetään takapyörille seitsemänportaisen automaattivaihteiston sekä LSD-tasauspyörästön kautta.
Akrapovičin valmistama pakoputkisto ja Ravenolin ensitäytön voiteluaineet kuuluvat vakiovarusteluun.
Keulan ilmanohjain sekä takasiipi on valmistettu luonnonkuitukomposiitista. Etupyörien tuenta on toteutettu Mac Pherson -joustintuilla, takapyörien tuenta puolestaan monivarsituennalla.
Suurimpana erona GR Supra -malliin iskunvaimennuksesta vastaavat KW:n vaimentimet sekä edessä että takana.
Jarrusatulat ovat edessä kuusi- ja takana nelisylinteriset ja renkaat ovat Pirellin valmistamat.
Auton kokonaismassa on noin 1 350 kg.
Turvallisuus on etusijalla myös autourheilussa. GR Supra GT4 -mallin vakiovarusteluun kuuluu kevytrakenteinen mutta erittäin luja turvakehikko sekä FIA-standardin mukainen kuljettajan istuin kuusipistevöin.
Hiilikuituisessa kojelaudassa sijaitseva mittaristo on toteutettu isolla monitoiminäytöllä ja ohjauspyörä on suunniteltu nimenomaisesti GT4-luokan vaatimusten mukaisesti.
Mallin myynti tapahtuu maanosittain seuraavasti: Euroopassa myynnistä vastaa aiemmin mainittu TMG, Pohjois-Amerikassa TRD U.S.A., INC. ja Japanin sekä muun Aasian alueella Toyota Customizing & Development Co., Ltd. Arvioitu hinta GR Supra GT4 -mallille on noin 175 000 €(poislukien verot, tullit, logistiset kustannukset jne.)
GR Supra GT4, tekniset tiedot
Kori
Pituus 4 460 mm
Leveys 1 855 mm
Korkeus 1 250 mm
Kokonaismassa 1 350 kg (riippuen lopullisesta varustelusta)
Rakenne Teräskori, FIA-standardin mukainen turvakehikko
Etuilmanohjain Luonnonkuitukomposiitti
Takailmanohjain Luonnonkuitukomposiitti
Polttoainesäiliö ATL FT3 -turvasäiliö pikatäytöllä (120 l)
Kuljettajan istuin OMP -urheiluistuin, kuusipistevyöt (FIA 8862-2009)
Moottori ja voimansiirto
Tyyppi Suora kuusisylinterinen, yksi twin-scroll -pakokaasuahdin
Iskutilavuus 2 998 cm3
Suurin teho 320 kW (430 hv), eri tehoversiot mahdollisia
Suurin vääntömomentti 650 Nm
Moottorinohjaus Magneti Marelli (ohjainlaite)
Pakoputkisto Akrapovič -kisaputkisto katalysaattorilla
Voiteluaineet Ravenol
Voimansiirto Seitsemänportainen automaattivaihteisto vaihtosiivekkein, takaveto
Tasauspyörästö Kilpailuluokituksen mukainen LSD
Vetoakselit GKN -kilpailuluokituksen mukaiset
Jousitus, ohjaus, renkaat
Etupyörien tuenta MacPherson-joustintuet
Takapyörien tuenta Monivarsituenta
Iskunvaimentimet KW:n säädettävät vaimentimet
Ohjaus Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Jarrut edessä Kuusisylinteriset satulat (Brembo), teräslevyt (390 mm)
Jarrut takana Nelisylinteriset satulat (Brembo), teräslevyt (355 mm)
Renkaat edessä / takana 305/660-18 / 305/660-18 (Pirelli)
Vanteet OZ, 11 x 18”
Elektroniset järjestelmät
Vetoluistonhallinta Vakio
ABS-jarrut (Motorsport) Vakio
8″ näyttö kuljettajalla Vakio
Dataloggeri Vakio
Peruutus/takakamera Valinnainen
Rengaspaineiden valvonta Valinnainen
Joustomatkan tunnistimet Valinnainen
Valaistu kilpailunumero Valinnainen
Muut varusteet
Palonsammutusjärjestelmä Vakio
Juomajärjestelmä kuljettajalle Valinnainen
Tyyppihyväksytty kilpailuluokan varustepaketti Valinnainen