Tällainen on tänään julkistettu 340-hevosvoimainen Toyota GR Supra

Kuva: Toyota

Täysin uusi viidennen sukupolven Toyota GR Supra on ensimmäinen globaali Toyota Gazoo Racingin GR-malli, ja auto ensiesitellään Detroitin autonäyttelyssä 14.1.2019.

Uusi Toyota GR Supra on tarkoitettu puhdasveriseksi urheiluautoksi, jossa ei ole tehty ajonautintoa vähentäviä kompromisseja.

Pääinsinööri Tetsuya Tada on suunnitellut auton perinteitä kunnioittaen, ja niinpä eteen sijoitettu suora kuusisylinterinen moottori ja takaveto kunnioittavat niin Supran aikaisempien sukupolvien perinteitä kuin myös legendaarista Toyota 2000GT –mallia.

Autossa on lyhyt akseliväli, leveähkön raideväli, kevyt omamassa, matala painopiste sekä vääntöjäykkä kori.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kolmilitrainen moottori on pakokaasuahdettu ja tuottaa 340 hevosvoiman huipputehon sekä 500 Nm huippuväännön.

Moottori on yhdistetty kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon.

Toyota Gazoo Racing oli erittäin tärkeässä asemassa työstämässä uuden mallin ajo-ominaisuuksia suorittaen valtavan määrän testikilometrejä mm. kuuluisalla Nürburgringin Nordschleifella sekä sen ympäristössä.

Kuva: Toyota

Ulkonäkö peritty

Supra on perinyt ulkonäkönsä eri piirteitä Toyotan urheilullisten mallien pitkän historian saralta. Tuon historian alkupiste, Toyota 2000GT on nähtävillä uuden Toyota GR Supran pitkässä konepeitossa, kompaktissa korissa ja katon muodossa.

Valoyksiköt on varustettu kuusilinssisillä led-yksiköillä.

Euroopan mallistossa Toyota GR Supran varustukseen kuuluu aina taotut 19 tuuman kevytmetallivanteet kiiltävin ja mustin puolin ehostettuina.

Auton takana integroitu ilmanohjain on optimoitu vähentämään nostetta. Peruutus- sekä takasumuvalo on toteutettu alas keskelle sijoitettuihin piste-led-tyyppisiin valoihin.

Kuljettaja tapahtumien keskipisteeseen

Matala ja ohut mittaristo maksimoi näkyvyyden eteen. Ohjaamon yhtenä piirteenä ovat polvien kohdalla olevat pehmusteet ovissa ja keskikonsolin sivuissa. Pehmusteet ovat muodoiltaan Toyota Gazoo Racingin kilpailukäytössä saamien kokemuksien muovaamat.

Tuulilasinäyttö, mittarit sekä vaihteiden vaihtosiivekkeet ovat kaikki kuljettajan välittömässä näkökentässä.

Mittariston 8,8 tuuman näyttö näkyy ohjauspyörän läpi, ja näytön keskiössä ovat tärkeimmät: kierroslukumittari sekä vaihdenäyttö.

Digitaalinen nopeusnäyttö sijaitsee vasemmalla ja infotainment- ja navigoinnin näyttö sijaitsee oikealla.

Asymmetrinen keskikonsoli rajaa selkeästi kuljettajan tiiviin alueen matkustajan väljempään puoliskoon. Myös matkustajalle on sijoitettu pehmusteet polvien kohdalle oveen ja keskikonsoliin.

Keskikonsolissa päällimmäisenä on 8,8 tuuman mediakeskus, jota voidaan ohjata joko kosketusnäytön tai keskikonsolissa olevan ohjaimen avulla.

Tavaratila on suunniteltu kahden henkilön viikonloppumatkan tavaroille. Tilaa voidaan laajentaa tavaratilan ja ohjaamon välissä sijaitsevan, irroitettavan paneelin avulla, joka mahdollistaa golfbägin sijoittamisen tavaratilaan.

Kuva: Toyota.

Nollasta sataan 4,3 sekunnissa

Uuden Toyota GR Supran istuimet ovat syntyneet kilparadoilla. Sivutuet on pehmustettu, ne ovat riittävän korkeat ja myös pääntuet on integroitu istuinrakenteeseen. Verhoiluvaihtoehtoina on erilaisia nahan ja Alcantaran yhdistelmiä.

Suorituskyvyn lähteenä on Toyota GR Supraan kehitetty, täysin uusi kolmilitrainen, suora kuusisylinterinen moottori.

Se tuottaa 340 hv huipputehon ja 500 Nm huippuväännön.

Twin-scroll –turboahdin, erittäin tarkka suorasuihkutus ja laaja-alueinen venttiilien ajoituksen ohjaus takaavat vääntöalueen laajuuden.

Moottori on yhdistetty kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon. Kuljettaja voi halutessaan ohjata vaihteistoa vaihtosiivekkeillä ja kuljettajan valittavissa on normaali tai Sport-ajotila.

Sport-ajotilassa moottorin äänimaailmaa, kaasupolkimen vastetta, vaihtotapahtumia, iskunvaimennusta, ohjaustehostusta ja aktiivista tasauspyörästöä ohjataan dynaamista ajotapaa edellyttävällä tavalla.

Launch Control –toiminto mahdollistaa maksimaalisen pidon lähtökiihdytyksessä. Nollasta sataan auto kiihtyy 4,3 sekunnissa.

Ajonvakautusjärjestelmän ”Track”-toiminnolla järjestelmä sallii kuljettajalle erittäin dynaamisen ja nopean ajotyylin ilman, että järjestelmä puuttuu ajoneuvon etenemiseen.

Kuva: Toyota

Aktiivinen takatasauspyörästö

Kaikissa Euroopassa myytävissä Toyota GR Suprissa on aktiivinen takatasauspyörästö, joka mahdollistaa lukitusasteen portaattoman säädön nollan ja 100 % välillä niin kiihdytettäessä kuin hidastettaessa.

Järjestelmän ohjainlaite seuraa useita ajamiseen vaikuttavia arvoja mukaan lukien ohjauspyörän kääntökulmaa, kaasun ja jarrun käyttöä, moottorin kierrosnopeutta sekä ajoneuvon kiertokulmaa.

Toyota GR Supraa suunniteltaessa ulkomitat haluttiin määrittää ajoneuvon käsiteltävyyden ehdoilla, ja niinpä siinä keskityttiin akselivälin ja raidevälin väliseen suhteeseen.

Optimaalinen tulos saavutetaan suhdelukujen 1,5 – 1,6 välillä, jolloin sekä ajoneuvon ketteryys, kääntyvyys ja ajovakaus ovat parhaassa suhteessa toisiinsa.

Niinpä 1,55 valikoitui Toyota GR Supran akselivälin ja raideleveyden väliseksi suhteeksi ja suunnittelun lähtökohdaksi.

Monipuolinen varustelu

Toyota GR Supra tarjoaa erinomaisen varustelun. Aktiivinen takatasauspyörästö, säädettävä iskunvaimennus, high-performance –jarrut sekä 19 tuuman kevytmetallivanteet ovat vakiona.

Vakiona on myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, täyden nopeusalueen mukautuva vakionopeussäädin, Smart Entry & Start –älyavainjärjestelmä sekä digitaalinen mittaristo.

Ajovalot ovat adaptiiviset, automaattiset led-ajovalot. Kaikki peilit ovat automaattisesti tummentuvia ja automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä peruutuskamera ovat vakiona.

Istuimet ovat mustalla alcantaralla sekä nahalla verhoiltuja ja sähkösäädöillä varustettuja.

Multimediajärjestelmä sisältää kymmenen kaiuttimen audiojärjestelmän 8,8 tuuman näytöllä, karttanavigoinnin, bluetooth-toiminnot sekä usb-portin.

Aktiivisten turvavarusteiden joukossa on Supra Safety + -paketti sisältäen mm. Pre-Collision –järjestelmän, kaistavahdin, peruutusvahdin sekä kuolleen kulman varoituksen.

Lisäksi pysäköintitutka on varustettu pysäköintitilanteiden törmäyksenestolla.

Kaikissa Toyota GR Supra-malleissa on myös vakiovarusteinen varashälytin.

Premium-paketti tuo Toyota GR Supraan mustan nahkaverhoilun, 12 kaiuttimen JBL Premium Sound System –järjestelmän, tuulilasinäytön sekä matkapuhelimen langattoman latauksen.

Tarkemmat varustetasojen kuvaukset sekä hinnat julkaistaan Suomessa kevään 2019 aikana.

Ensimmäiset uudet Toyota GR Suprat ovat Suomessa loppukesästä 2019. Autot valmistetaan Grazissa Itävallassa.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here