Törmäystestejä jo 60 vuotta, uusi automalli vaatii 150 erillistestiä

Mercedes-Benzin ensimmäinen nykymuotoinen törmäystesti suoritettiin 10.9.1959.

Mercedes-Benz suoritti automalliensa ensimmäisen varsinaisen törmäystestin, kun testiautolla kiihdytettiin päin paikoillaan seisovaa, kiinteää estettä.

1960-luvulta lähtien törmäystestit ovat olleet oleellinen osa uusien automallien kehitysprosessia.

Sindelfingenin TFS-testikeskuksessa on testattu yli 14 000 yksittäistä ajoneuvoa – henkilöautojen lisäksi myös paketti- ja kuorma-autoja. Vuosittain keskuksessa suoritetaan noin 900 törmäyskoetta ja 1700 niin sanottua kelkkatestiä.

Kuva: Daimler.

Mercedes-Benzin omat testit ja niiden vaatimustaso ovat Mercedeksen mukaan vielä tiukemmat kuin uusille autoille asetetut lakisääteiset vaatimukset. Ennen kuin täysin uusi Mercedes-malli on valmis asiakastoimituksiin, sille suoritetaan noin 150 törmäyskoetta ja jopa 15 000 realistista törmäys- ja kolarisimulaatiota.

Mies Mercedes-Benzin törmäysturvallisuuden takana oli unkarilaissyntyinen Béla Barényi, joka teki ensimmäiset kokeensa jo 1930-luvulla. Barényi sai uransa aikana nimiinsä noin 2500 patenttia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän